0

Ф ирми возят деца по екскурзии и различни състезания нощем чрез дупка в закона. На денонощие средно по 9-10 автобуса пресичат границата ни най-често транзит, казаха от Главна дирекция Гранична полиция (ГДГП) пред „Телеграф“. 

Медията ни провери как стои въпросът с детския превоз след жестоката катастрофа със сръбския автобус, при която бяха ранени 17 малчугани и възрастни на АМ „Тракия“. Превозвачи коментираха пред екипа ни, че превозът нощем е забранен, но не абсолютно, тъй като има ключови условности. 

Правила 

В Закона за автомобилните превози ясно е записано, че случайните превози на деца и/или ученици се извършват само в часовия диапазон между 6,00 и 21,00 ч. Така формулирано обаче ограничението важи само за организираните детски и училищни екскурзии. В случаите, когато в автобуса пътува смесена група, състояща се от хлапета, придружени от възрастни роднини, забраната не важи и те могат да пътуват неограничено нощем по пътищата, както се е случило и със сръбския автобус. Съгласно закона друго задължително условие при организираните турове с деца е автобусът да има валидно удостоверение за категоризация по системата за международна класификация на автобусите за туризъм на Международния съюз по автомобилен транспорт. Винаги, когато предстои организиран превоз на деца, превозвачът е длъжен да уведоми предварително Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (б.р. - широко известна като ДАИ) за времето и маршрута. Задължително е автобусът да е минал годишен технически преглед, а има и изисквания за представяне на купища документи за превоза.

Полиция проверява рейсовете преди всяка детска екскурзия.

 Полиция проверява рейсовете преди всяка детска екскурзия.
Телеграф

Браздата 

„Почти всички рейсове, които влизат и излизат през границата, са транзитно преминаващи. Става въпрос най-често за организирани почивки в Турция и Гърция, но с непълнолетните винаги има родители. Може би на седмица има по един автобус, организиран от някое училище, детска градина или друга институция. Този летен активен сезон нямаме засечени нарушители, които да превозват деца след 21 часа“, коментираха от Гранична полиция. 

Безсилие 

Законът у нас здраво пази нарушителите, споделиха за „Телеграф“ даиджии. В момента те са абсолютно безсилни да санкционират водачите на автобуси за едно от най-опасните нарушения – превишението на скоростта. Това е така, защото инспекторите на ДАИ нямат право да налагат глоба за скорост дори и след проверка на тахографа на автобуса да е безспорно видимо, че той се е движил със скорост над позволеното, и то с ясен времеви отпечатък върху тахографския диск или памет. Дори и да му съставят акт, той автоматично пада в съда, тъй като не отговаря на Закона за административните нарушения и наказания, според който мястото на нарушението трябва задължително да бъде упоменато от санкциониращия орган. В случая с препускащия автобус обаче даиджията знае само дали и кога е извършено нарушение, но не и къде. 

Опасно 

Едно от най-масовите нарушения при организирания превоз на деца на екскурзии е, че те не са обезопасени с колани. „Ние следим учениците да са закопчани, но самите колани им висят. Сами разбирате колко е голям един първокласник например и може ли да го хване здраво коланът“, коментираха учители пред „Телеграф“. Затова и масово малчуганите се возели без защитата. От КАТ винаги преди всяка организирана екскурзия тестват водача за алкохол и наркотици, преглеждат и документите на автобуса. Там обаче правомощията са на ДАИ. Миналата година са хванати три нарушения при транспорт на деца и ученици. Две от тях са за липса на уведомление за превоза към ДАИ и липса на документи на водача. В един случай пък ученици са били возени с автобус без обезопасителни колани.

Сръбският автобус с децата се обърна на АМ Тракия.

 Сръбският автобус с децата се обърна на АМ Тракия.
Лидия Делирадева/Facebook

Липса на преводач спасява чужди джигити

Така у нас единствената институция, оправомощена да глоби автобус за скорост, остава полицията с нейните радари и камери. Ченгетата обаче се виждат в чудо как да глобят чуждестранен шофьор на автобус. Или поне как после актът да не падне в съда. Причината е, че в закона е записано, че при съставянето на акта на място трябва да присъства преводач, който да обясни на шофьора какво му се случва и защо е глобен. В огромна част от случаите полицаите просто се отказват да глобяват чужденеца, защото няма наличен преводач, а без такъв актът задължително крушира в съдебната зала.

Свалиха номерата на три автобуса

През 2021 г. служители на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ са извършили проверки на 2447 автобуса, при което са съставени 122 акта. 73 от тях са за нарушения на фирмата превозвач. Сред нарушенията, които са извършени от юридическите лица (превозвачите), е именно пропускът да се обяви пред ДАИ дали е случаен или специализиран превоз на пътници. Други чести нарушения са неизправности по тахографа, извършване на превоз с автобус с чужда регистрация, неосигуряване на допълнителен водач за дълги курсове, липса на технически преглед, липса на психопреглед или квалификация на водача. Ключово нарушение за фирмата е и превозът с автобус, който не е снабден с обезопасителни колани на всяко пътническо място. 49 акта пък са били съставени на шофьорите на автобуси. Те са свързани с неспазване на времето за дневна и седмична почивка, ползване на карта за тахограф, която е на друго лице и други манипулации на контролното средство. Шофьори отнасят глоби и за качване на пътници от спирка на градския транспорт, липса на психопреглед, липса на пътен лист  и др. През 2021 г. спрените от движение автобуси с наложени принудителни административни мерки са 3 броя.