С лучаите на пияни и дрогирани шофьори са намалели осезаемо след въвеждането на отнемането на автомобила като наказание.
Това сочи анализ на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП). Промените бяха въведени в Наказателния кодекс и влязоха в сила през август миналата година. С поправките се въведе конфискация на автомобилите на нарушителите, които шофират под въздействие на наркотици или на алкохол в концентрация в кръвта над 1,2 промила.
Ефект
Според ЕЦТП промяната е довела до намаляване на нарушенията. Това сочат данни от статистиката на прокуратурата, публикувани от центъра. Цифрите сочат, че през цялата 2022 г. са образувани 9148 досъдебни производства по случаи с пияни и дрогирани водачи, като 7433 от тях са внесени в съда, а 7406 лица са били осъдени. Още през 2023 г. се забелязва спад, при положение че промените влязоха в сила едва през август на същата година. През първата половина на 2024 г. пък се забелязва видим спад. За този период има 3997 новообразувани дела, 2942 от които са внесени в съда, като 2917 лица са осъдени. Така спадът при новообразуваните дела е 12%, а при осъдените – 21%.
Наказани
„Броят на осъдените лица е почти равен на броя на внесените в съда дела, което говори за висок процент на успешни присъди“, коментира Диана Русинова от ЕЦТП. За периода от 2022 г. до първото полугодие на 2024 г. огромното мнозинство от досъдебните производства по чл. 343б завършват с осъдителни присъди. Над 80% от делата завършват с присъда, което според анализа доказва, че фалшиво положителните тестове за дрога са съвсем малка част от общия брой на взетите.
Риск
„Очевидно е, че по-строгите наказания и рискът от загуба на превозното средство действат възпиращо на потенциалните нарушители. Намалението в броя на образуваните досъдебни производства през този период е знак, че употребата на алкохол и наркотици при управление на МПС намалява, което от своя страна води до по-малък брой инциденти и повишена безопасност по пътищата“, коментира още Русинова.
Като пием, пием много
Статистиката на МВР сочи, че най-голяма част от нарушенията, свързани с алкохол, са за концентрация над 1,2 промила. За първата половина на 2024 г. 1847 нарушения са установени за управление на МПС с алкохол между 0,5 и 0,8 промила. 1381 водачи пък са били хванати с алкохол от 0,8 и 1,2 на хиляда, което също е само административно нарушение. В същото време 2129 водачи са били заловени с концентрация над 1,2 на хиляда, което попада под ударите на Наказателния кодекс. Според ЕЦТП данните сочат, че тенденцията е за по-тежки нарушения с по-високо съдържание на алкохол и това засилва необходимостта от прилагане на по-строги наказания.
5% от тестовете фалшиво положителни
„Около 5% от тестовете за наркотични вещества на пътя дават фалшиво положителен резултат. Причините са употреба на лекарствени средства като сиропи за кашлица и други, които съдържат вещества, на които тестовете реагират“, каза за „Телеграф“ Владимир Тодоров от асоциацията на пострадалите при катастрофи. Според него това е единственият проблем около конфискациите на автомобили, който остава нерешен. „Отнемането на автомобила не е противоконституционно, защото както имаме право на собственост, така имаме право и да не биваме убивани на пътя от пияни и дрогирани водачи“, коментира Тодоров. „Със сигурност обаче държавата трябва да ускори процеса по изграждане на нови лаборатории за дрога, за да не се чака по шест месеца, докато се разбере валиден ли е бил полевият тест“, добави Тодоров.
Деян Дянков