0

О тделно трасе за автомобили с българска регистрация искат преминаващите през граничния пункт Калотина. Причината е, че в момента се чака минимум по 3 часа, за да се минат бариерите на влизане от Сърбия. „Това е всяка година по това време. Хиляди гастарбайтери от Западна Европа се прибират към Турция и правят ужасно задръстване“, коментира пред „Телеграф“ Владо от Цариброд. 

Той, както и десетки жители на града и околните села, които имат двойно гражданство, минават всеки ден през Калотина, за да отидат на работа в София, Драгоман, Сливница, Костинброд и Божурище. „Налага се да си оставяме колите в Сърбия и да минаваме пеша, идват да ни вземат с маршрутка от Калотина, иначе няма как да стигнем навреме за работа“, жалват се сънародниците ни от другата страна на браздата. 

Отлив 

Хората настояват да се отдели отделно трасе за преминаване на автомобили с българска регистрация, което донякъде според тях би разрешило проблема. В момента има опашка от по пет колони с автомобили към България. Пространството между ГКПП Калотина и ГКПП Градина е пълно с автомобили. Настава същински ад през уикенда, когато много туристи тръгват към Сърбия. Особено за живеещите в София посещението на градовете Пирот и Ниш през уикенда е вече нещо традиционно. „Заради пътуващите към Турция страдат не само работещите в България, но и бизнесът в Сърбия. По ресторантите и хотелите с радост приемат туристи от България, но има отлив заради чакането на опашките по границата“, коментират пътуващи. Отделно в момента преминаването е затруднено и заради ремонтните дейности по разширяването на ГКПП Калотина. „Разширяването няма да реши проблема. Ако няма отделено трасе, нещо като бърза писта, пак ще се чака. Дали ще се редят 5 колони или 7, няма особено значение. Гастарбайтерите са хиляди, през юли и август всяка година блокират преминаването на границата“, настояват наши сънародници. 

Бариери

От сръбска страна на ГКПП „Градина“ са им осигурили и химически тоалетни с умивалници, което поне малко да облекчи положението им. От българска страна също има тоалетни, но те са на няколко метра след бариерите на ГКПП Калотина и се заплащат. Официално по 2 лева, но лелката на гишето взима и евро. Между 2 и 4 часа отнема на колите, за да преминат границата. Колоните са денонощни, а в пиковите моменти опашката  надхвърля 3-4 километра. Отделно е жегата, тъй като на пункта закритите пространства са малко. Тази година мургави младежи са подели инициатива да изкарват пари от миене на стъкла. Десетки се и атакуват всеки спрял в задръстването автомобил с гъба, четка и пръскало. Искат по 1 - 2 евро. Смугъл младеж призна пред „Телеграф“, че дневно успява да изкара така по около 50 евро. „Не правим нищо лошо, но полицията често идва и ни гони. Ние пак се връщаме и така всеки ден“, смее се той. 

Проверки

„Всяка година е това. Няма какво да направим. Просто са твърде много хора. Работят всички гишета, проверките са сведени до минимум“, обясни граничният полицай от българска страна. Според него трудно ще се направи отделно трасе само за българи, тъй като повечето от турските гастарбайтери са с европейски паспорти и пристигат у нас като граждани на ЕС, предимно от Германия, Франция, Нидерландия и Белгия. „Очаква се към средата на месеца да е пикът, тогава тръгват и нашите гастарбайтери, които идват от Италия и Испания. Те са по-малко, но достатъчно, за да се увеличи опашката“, признава друг граничен полицаи. 90% минават транзит през България към Турция. Около 10% са българите, които са избрали да се приберат в родината през Сърбия, уточняват от Гранична полиция.

Ремонт

Повечето турци, които имат европейски паспорти, също настояват да им се осигури трасе, както е в Шенгенската зона. „Минаваме цяла Европа и само тук чакаме толкова много. Този проблем трябва да се реши, защото не е човешко. А сме и с малки деца, представяте ли си как понасят това чакане“, коментира Беркан, който се прибира със семейството си от Лион, Франция, и пътува към Адана в Турция, където са роднините му. „Не можем да вземем самолет или влак. Имаме много багаж, а цените за багаж са убийствени. Най-евтино ни е така с кола, но е мъчение всяко лято“, допълва и Зафер, който пътува от Мюнхен, Германия. Данните на Гранична полиция сочат, че за 24 часа у нас влизат по около 50 000 автомобила. От сръбска страна на ГКПП Градина работят до 6 гишета, а на наша територия на ГКПП Калотина работещите гишета в час пик са до 9. Въпреки това опашката не минава бързо. Отделно има стеснени участъци заради ремонтните дейности, стига се до пререждане между автомобилите и скандали. От Гранична полиция признават, че понякога се налага да разтървават по-буйни шофьори, готови да си сбият. Недоволните често надуват клаксони и настояват проверката да е максимално бърза. 

Търговците в Одрин също подкрепят бързата писта

Одринските търговци настояват пред областната управа да се пусне зелен коридор, бърза писта за българите, които вече все по-рядко идват на пазар в граничния град. Като причина се изтъква изключително натоварения ГКПП Капитан Андреево - Капъкуле. Те настояват да бъде сформиран специален експресен коридор за тези, които пътуват до Одрин на пазар. Търговците призовават да се ускорят митническите процедури на граничния пункт Капъкуле специално за българските граждани. 

Стрезимировци и Връшка чука спестяват главоболия 

Българите, които искат да посетят съседна Сърбия или пък се прибират от Западна Европа към родината си, могат да използват алтернативни маршрути през най-близките до Калотина гранични пунктове при Стрезимировци край Трън или Връшка чука край Видин. Обиколката добавя минимум стотина километра отгоре и сериозен разход на гориво, но пести много нерви и нечовешко чакане в жегата.  Избралите обиколния вариант са категорични, че е много по-удачен през лятото, за да не висим заедно с гастарбайтерите на опашката.