0

Ж илищни квартали се вдигат на бунт срещу среднощен шум и звукови сигнали от влакове.

Проблемът касае различни райони на големите градове, където жп линия минава близо до и през жилищни комплекси. Един от тях е квартал „Здравец Север“ в Русе, където от години пътнически и товарни влакове държат будни до късно или събуждат рано стотиците живеещи около жп линията, която разсича дунавския град на две.

„Живеем тук от години и като цяло сме свикнали с шума на влака. С по-хубава дограма може и да не се събудиш от преминаваща композиция. Проблемът е в звуковия сигнал. Не разбираме кому е нужно да се надува свирката на локомотива посред нощ. Сякаш нарочно го правят, за да не можем да спим“, сподели за „Телеграф“ местен жител. Според засегнатите от шума друг тежък проблем са товарните влакове, които шумят много повече от пътническите и са дълги понякога под над 20 вагона. „Явно за да не затрудняват графика на пътническите влакове, обикновено пускат товарните нощем. Това особено лятото, когато спим на отворен прозорец, е пълен кошмар“, обясняват потърпевшите.

Подобно е положението и в пловдивския квартал „Прослав“. Местните твърдят, че всяка нощ биват будени от настойчиви локомотивни свирки, които понякога продължава по 10 секунди. „Не пропускат да надуят тромбата. Всяка нощ сме жертва на това“, свидетелства живеещ в квартала, местните жители на който са подали и официална жалба в БДЖ. Проблемът е сериозен и за стотиците майки, на които се налага по няколко пъти на нощ да приспиват децата си.

„В този квартал е пълно с бебета и малки деца. Това е огромен тормоз и за тях, за родители. Влакът няма как да се измести, но категорично трябва да се спре с озвучаването. Просто да кажат на машинистите да престанат“, коментира млад баща от „Прослав“.

За „Телеграф“ от БДЖ коментираха, че са наясно с проблема, но нямат полезен ход, въпреки че са сезирани официално от потърпевшите. „Проблемът идва от това, че в много градски района има пешеходни прелези, които са близо до жилищни райони.

Съгласно нормативните актове, които регулират жп движението, машинистите са длъжни да подават звуков сигнал, когато приближават такива конфликтни участъци - особено, където жп пътят се пресича от хора и превозни средства“, разясниха от превозвача. Оттам посочиха, че истинско решение на проблемите в жилищните райони може да дойде само ако жп линиите се изместят или прелезите бъдат премахнати, а пресичанията станат на две нива.

„И за двете неща обаче това не е наше правомощие, а на стопанина на пътя (б.р., Национална компания „ЖП Инфраструктура“) и местната община“, допълниха от БДЖ.

Махала ги замерва, щом шумят

Ромите в Кюстендил са посягали не веднъж или два пъти на влаковете, които преминават покрай ромския квартал „Изток“. От години от там машинистите преминават на страх, за да не отнесат някой камък. При един от последните инциденти имаше и леко пострадал пътник, припомнят местните.

„Дали от свирките или по друга причина ромите често създават проблеми, като преминаваме през района. Нямаме обяснение, но е факт“, коментират и потърпевши машинисти. А в ромския квартал отричат те да са в основната на посегателствата. „Те не стига, че постоянно ни тормозят с тоя шум, па сега и ние сме им виновни. Много е неприятно и за нас, защото като мине влак и къщата ми започва да се тресе“, обясни Живка Петрова, която живее в близост до жп релсите.

Местни сверяват часовника си по тромбата

Варна няма проблем с железницата, но по селищата в областта страдат от шума на преминаващите влакове и жп прелезите, където най-често стават инциденти, някои от които с човешки жертви. В Провадия, където жп линията преминава през градчето, навремето често имаше инциденти с неправилно пресичащи я пешеходци. Докато я обезопасят и спрат черната статистика. Хората коментират сега, че отдавна са свикнали с шума на преминаващите влакове и свирките на локомотивите, които вече не им правят впечатление. Дори се ориентират за времето през деня и нощта по шума и сигналите на пристигащите и заминаващи влакове. Най-големият проблем си остават недисциплинираните водачи и прелезите, които пресичат неправилно. Последният подобен случай бе с тракторист при преминаването му през жп прелез в село Генерал Киселово, община Вълчи дол. 62-годишният водач преминал през прелеза при забранителен сигнал, при което тракторът бил пометен от преминаващ локомотив.

Чакат последните два локомотива „Сименс“

Всеки момент ще пристигнат последните два локомотива „Сименс Смартрон“ по поръчката за общо 10 модерни машини, която БДЖ направи. Последните две бройки са били доставени през септември и кръстени в утвърдената линия на цялата поръчка – на велики владетели от Първата и Втората българска държава. Конкретно двата последни локомотива вече носят имената на царете Калоян и цар Иван Асен II. Локомотивът „Сименс“, който удари зле разположен багер по време на жп ремонт, е вече възстановен и се движи по мрежата. Събратът му, който участва в зрелищна катастрофа с незаконно преминаващ прелез камион с бали, е все още на ремонт при производителя в Германия. Решението да се ремонтира там е взето поради сериозните щети по локомотива.