0

О громно съоръжение ще засегне една от малкото останали незастроени зони в покрайнините на София. Столичната община вече е задействала отчуждителните процедури за обезпечаване на трасето на булевард, който ще е с широчина над 30 м по поречието на река Искър, научи „Телеграф“.

Новата пътна артерия ще стартира от бул. „Искърско шосе” в кв. „Дружба 2“, ще премине край къмпинг „Врана“, през Горубляне ще продължи към Черешовите градини на Панчарево, за да се влее в бул. „Самоковско шосе” преди стената на езерото.

План

По план шосето трябва да е широко над 30 м, като в Черешовите градини ще бъдат обособени и паркинги за коли, каравани и кемпери.

Визуализация на бъдещия бул. Крайречен през Черешовите градини

 Визуализация на бъдещия бул. Крайречен през Черешовите градини
YouTube vbSky

Панчаревци обаче не са съгласни през зелената зона да бъде прекаран гигантски булевард.

Ядосват се, че имотите им ще останат заключени между три натоварени пътни отсечки - бул. „Самоковско шосе”, Околовръстното шосе и бъдещия бул. „Крайречен”.

Тревожат се, че градините им ще бъдат отровени от изгорели автомобилни газове, а нивото на фини прахови частици ще скочи до небето.

Отвъд стената на езерото пък се възмущават, че новият булевард ще налее допълнително трафик в селата Панчарево и Кокаляне.

Скандал

В Черешовите градини от месеци зрее напрежение, тъй като градоустройството там се случва по чл. 16 на ЗУТ. Скандално е, че според разпоредбите на този параграф собствениците са принудени безвъзмездно да отстъпят до 18% от имотите си за прокарване на инфраструктурата, съпътстваща строителството на крайречния булевард.

Притежатели на къщи и инвеститори в района са категорични, че плановете на общината ще им нанесат щети за милиони левове и вече са подали десетки жалби срещу проекта.

Това пък блокира градоустройствените планове на цяла София.

Освен това назрява ожесточен конфликт с представителите на Инициативен комитет (ИК) „Горубляне”, които владеят земеделска земя в градините и напират планът да бъде приет час по-скоро, за да превърнат реституираните череши в строителни площадки. Миналата седмица председателят на ИК „Горубляне” Иван Димитров, известен като Хамъра заради мощния джип, с който шпори улиците на доскорошното село, е направил гастрол из софийските институции, разказват местните жители.

Преметнал чанта диагоналка, Хамъра обсъжда проекта с гл. арх. Аспарухов и проектантката Станоева

 Преметнал чанта диагоналка, Хамъра обсъжда проекта с гл. арх. Аспарухов и проектантката Станоева
Screenschot/Facebook

Срещнал се е с председателя на СОС Цветомир Петров, новия и.д. гл. арх. Стефан Аспарухов, но не е успял да събере подкрепа за протест, с който отново да затвори „Цариградско шосе”.