0

Н а мястото на бившата околовръстна железница, която вече е с отпаднала необходимост и не се използва, ще бъде изграден вътрешен зелен ринг. В него хората ще могат да ходят пеша, с велосипед, ще бъдат изградени и детски площадки. За идеята разказва пред „Телеграф“ общинският съветник Вили Лилков.

“Това трасе, което е останало, все още е живо и е незастроено. Целта е да се махнат релсите. Така ще може да се обособи един 30-килиметров ринг, който огражда централната компактна градска част“, разяснява Лилков. 

Цел

Той уточнява, че в ринга ще има пешеходно и велосипедно трасе, което ще бъде обогатено със зелени площи, спортни и детски площадки, места за почивка, скулптурни композиции, музейни експозиции на открито, изгледни площадки, изложби на открито, залесяване около него.

„Всичко това да комуникира много добре с радиални пътища, които го пресичат. Това означава, че човек с колело може да обиколи цяла София, да влезе в парк, защото част от него ще бъде в Борисовата градина, друга част по протежението на Слатинска река, трета част ще бъде към Западния парк, рингът ще пресича и реки“, обяснява той.

По думите на Лилков голяма част от зеления ринг може да стане факт до края на мандата, защото към момента общината притежава около 10 км от трасето – от „Хладилника“ до товарна гара „Подуяне“. „Другите 20 км. държавата трябва да ни ги прехвърли“, пояснява общинският съветник.

Той потвърди, че бившата гара „Пионер“ е собственост на местната управа и на мястото на склада за строителни материали ще се изгради спортен комплекс. Също така там може да се направи музей на „жепето“, в който да се покаже старата околовръстна линия, да се съберат всички решетъчни кули, елементи от жп инфраструктурата, семафори, къщи.

„Това може да стане една изключителна забележителност за София“, коментира той.

Лилков коментира, че мястото, на което се намира бившият увеселителен парк в града, е предназначено за озеленяване и атракции.

По думите му там не може да се строи, ако собственикът му не чака промяна на статута на терена. Съветникът казва още, че идеята е да се премести КАТ от „Лъчезар Станчев“ в периферията на „Надежда“, а на сегашното място ще се изградят паркове и градини, тъй като трасето преминава и оттам и може да се обособи вторичен градски център. 

Обхват

Трасето тръгва от „Хладилника“, оттам влиза в Борисовата градина, преминава през бивша товарна гара, пресича „Симеоновско шосе“ и се стига до бившата гара „Пионер“. Оттам продължава покрай автогара „Юг“, продължава по протежението на р. Драговичка, там пътят преминава в близост до психиатричната клиника на 4 км, след това минава под „Цариградско шосе“, терените на БАН, след това стигаме до неолитното селище в „Слатина“, надлеза на „Шипченски проход“ и излиза на слатинския хълм.

От ПЖИ продължава към товарна гара „Подуяне“, прави ляв завой и върви по линията на влака, а след Централна гара тръгва към „Красна поляна“ и към „Захарна фабрика“. След това се връща към пазара „Иван Вазов“, където преди години е минавала теснолинейка.