С пор за 3 млн. лв. стои в основата на препирнята между Агенция „Пътна инфраструктура“ и Столичната община, заради която от първата заплашиха, че скоро столичани може да плащат винетки, за да ползват Околовръстното шосе и други крайградски артерии. Това показа проверка на „Телеграф“ сред източници от двете страни на спора, който ескалира в събота и все още виси нерешен.
Ще купуваме ли винетки за Околовръсното в София?
Поддръжка
В сърцевината на разправията е въпросът кой да поддържа пътищата от републиканската пътна мрежа (РПМ), които са на територията на Столичната община. Ябълката на раздора е кой да кърпи дупки напролет и да чисти сняг зиме, като разходите за тези дейности се оценяват на около 3 млн. лв. годишно. По принцип това е задължение на АПИ, но агенцията сключва споразумения със съответните общини, в които пътища от РПМ се използват активно от местен трафик в рамките на населеното място. Такива в София са Околовръстният път, Северната скоростна тангента, пътят Княжево – Владая, както и пътищата до Яна, Горни и Долни Богров, Пасарел, Волуяк и др.
Сложно
„Много е сложно да се определи коя институция каква част от финансирането на поддръжката на тези пътища трябва да поеме. Това бе сложно дори и когато централната власт и Столична община бяха от една политическа партия, а сега пък съвсем“, коментира за „Телеграф“ бившият столичен общински съветник Зафир Зарков, участвал в договарянето на последното споразумение между общината и пътната агенция през 2019 г. Тогавашният премиер Бойко Борисов, разгневен от споменаването на думата „винетки“, пред камерите на телевизиите прати шефа на пътната агенция като глашатай да успокоява хората, че такива няма да се въвеждат.
Развръзка
„Въвеждането на винетки е само хипотеза. Надявам се съвместно със Столичната община да решим този проблем възможно най-бързо и да подпишем споразумение“, заяви пред NOVA председателят на УС на АПИ Йордан Вълчев. Същата надежда изрази и кметът по финансите на столицата Иван Василев. Преговорите продължават и днес.
Деян Дянков