В дигнал съм жълт картон на ръководството на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), от които очаквам в спешен порядък да си влязат в ролята и всички дефекти на системата за електронно таксуване в градския транспорт да бъдат отстранени своевременно, заяви на брифинг председателят на Столичния общински съвет (СОС) Георги Георгиев.
Той съобщи още, че ще предложи на градския парламент отпадане на глобата за неизвършена валидация и изрази надежда предложението му да бъде прието в края на февруари.
По думите на Георгиев въвеждането на нещо ново винаги води до неудобство, въпросът обаче е това да не става за сметка на сигурността на пътуванията. Това, от което аз съм изключително недоволен, е изпълнението на доброто решение на Столичния общински съвет от страна на ЦГМ. Лично аз съм поставил задача на ръководството на ЦГМ, които днес бяха при мен на оперативка, достатъчно рано, понеже още през лятото приехме тази тарифна политика, да започне разяснителна кампания за софиянци какво и как ще се промени. Това не се случи, заяви шефът на СОС.
Той бе категоричен, че при следващия голям гаф или неотстраняване на първия проблем, който възникне, ще покаже на ЦГМ червен картон. Те дават брифинги по наше указание всяка седмица, в моя кабинет ще бъдат за втори път днес, в 16:00 часа. Където има недоглеждане, където някой не си е свършил работата или си е надценил възможностите, той ще си понесе отговорността, заяви Георгиев. Толкова много добри нововъведения се направиха в обществения транспорт, че е грехота заради един или два пропуска да бъде компрометирана новата система и ние няма да го допуснем, посочи председателят на СОС.
За валидацията той каза, че това е изключително удачно решение, което се практикува в цял свят. По-лесно се прави, когато се качваме от първата врата на превозното средство, доближаваме картата, валидираме, защото на първо място градският транспорт плаща застраховка „злополука“ на пътниците в обществения транспорт, обясни Георгиев. "Ако не сте си валидирали картата, се водите нередовен пътник, който няма да може да се ползва от застраховката", посочи той. Според него обаче твърде лошо е била обяснена валидацията от ЦГМ, които са имали време от лятото, когато е приета от СОС новата тарифна политика, до 1 януари да я разяснят достатъчно добре на гражданите. Затова и Георгиев предлага валидацията да отпадне. Това, по думите му, няма да пречи да се събира информация, няма да е в толкова изчерпателен обем, но новата система, която е изградена с камерите за наблюдение, с възможностите за контрол на трафика, дава достатъчно други данни, посочи Георгиев, цитиран от БТА. "Не искам да причиняваме неудобство на стотици хиляди софиянци, за да улесним ЦГМ в дейността му по събиране на статистически данни", заяви председателят на СОС.
Георги Георгиев каза, че все пак новата система за таксуване в обществения транспорт работи успешно. Над 6 млн. пътувания са платени с дигитални билети през миналата една година. Промените от 1 януари, които сме приели с 6 месечен отлагателен срок от СОС, предвиждат въвеждането на билетите за време. 100 хиляди билети за време са продадени от началото на годината досега, като две трети от тях са билетите от 30 минути, информира Георгиев, което, по думите му, показва, че това е удачно решение.
По отношение на картата за една линия, която отпадна с въвеждането на новата тарифна политика, Георгиев каза, СОС е колективен орган от 61 души с комисии и комитети, които работят по определени въпроси. Предложението за отпадане на картата за една линия е на съветниците от транспортния ресор в СОС и единодушно е подкрепено от различни представители на ГЕРБ, БСП, ДБ, "Патриоти за София" и независимия Борис Бонев, които са си положили подписите под него. "Колегите са се аргументирали, че по този начин ще е по-изгодно за гражданите. Виждаме, обаче от първия ден недоволство на софиянци и заради липсата на избор - те не са стимулирани да закупят годишна карта. Затова заедно с колегите, които са автори на предложението за отпадане на картата за една линия, ще обсъдим данните за продажбите на картите от ЦГМ през тези първи дни досега, за да вземем в спешен порядък информирано решение ще се променя ли нещо по въпроса", допълни председателят на СОС.
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до Георгиев и столичния кмет Йорданка Фандъкова, в което алармира за голям брой жалби, свързани с променените условия за пътуване в градския транспорт. Междувременно пък потребители се оплакаха и от източване на виртуалните им карти.