К метове напират за шоково увеличение на цената за паркиране в градовете им, а други за обособяване на такива места. Проверка на „Телеграф“ установи, че варненският градоначалник иска таксата за час в синята зона да поскъпне двойно - от 1 на 2 лв., от следващата година, както и най-сетне да бъде разкрита зелена зона, която отдавна се планира, но заради избора на ново ръководство на дружеството и отложена обществена поръчка за софтуера този план се забави. Единствено в черноморската столица зоната работи целогодишно и без почивен ден. Според предложението 24-часовият престой на автомобил ще поскъпне от 16 лв. на 25 лв. За бъдещата зелена зона таксата за първия час да е 2 лв., за всеки следващ - по 1 лв., а за 24 часа - 15 лв., се посочва още в предложението на кметската администрация.
В София на този етап не се обсъжда повишаване на цената за паркиране, но се обмисля обособяване на зелена зона в Студентски град, обяви кметът Васил Терзиев. Той не уточни кога ще се случи това. Общински съветници от "Спаси София" пък предлагат синя зона да има и в неделя. Освен това те предвиждат удължаване на времетраенето й с един час - до 21,00 ч. Друга идея е да се създаде т.нар. червена зона, в която ще могат да паркират само живеещите в даден район. Такава идея има и за Бургас. Тя ще се намира в суперцентъра на града и в нея ще може да се спира за не повече от 3 часа.
Искане
Кметът на Благоевград Методи Байкушев също иска двойно увеличение. В града функционира само синя зона, в която към момента се паркира срещу 1 лв. на час. Предложението е таксата да стане 2 лв. Целта е да се ограничи автомобилният трафик в централната градска част, което ще доведе до подобряване на пътната инфраструктура, намаляване на замърсяването на въздуха и повишена безопасност на движението. Повишението цели да осигури и допълнителни приходи, с които да се финансират дейности по подобряване на уличната мрежа и частично решение на проблема с липсата на свободни места за паркиране. В процес е изработване на генерален план за организацията на движението в общината.
След приключване на работата по него през 2025 г. ще бъдат предложени и допълнителни площи в обхвата на зоната за платено паркиране. На този етап не се променят рамките на сега действащата синя зона, но пропускът към улиците в центъра на града с пешеходната зона ще става с бариери, контролирани от служителите на общинското звено "Паркинги и гаражи". Въвежда се лимит на служебните абонаменти, които не може да са повече от 15% от местата на една улица, а цената му от 2160 лева на година се запазва. Нов момент е и заложената символична такса от 25 лева на месец за служебно паркиране в платената зона. Тя ще важи за колите на кметовете и общинските съветници.
Бонусът ще върви за две коли на държавните органи и администрациите. Служебен абонамент ще имат лекарите от МБАЛ-Благоевград, полицаите, колите на НАП. За всеки автомобил, който извършва инкасова дейност, ще се плаща 2000 лева годишна такса, за да влиза в пешеходната зона. 1800 лева пък ще е таксата за автомобилите на търговските представители, които зареждат магазините в центъра. Местата за инвалиди остават 10% от всички. Новата услуга "Предплатен абонамент" ще даде възможност на гражданите да паркират цял месец в синя зона срещу 200 лв. месечно, това предвижда проектът на нова Наредба за платеното паркиране в областния център. Стана ясно, че пред домовете си ще могат да паркират с винетен стикер максимум два автомобила на жилище. Изцяло електрическите автомобили ще могат да паркират безплатно в синята зона.
Увеличение
И докато във Варна и Благоевград скокът на цените е само предложение, то в Русе увеличението е факт. Един час в зоната за паркиране вече не е 1,20 лв., колкото се плащаше от 2020 г. насам, а 1,50 лв. Всеки започнат следващ час също е 1,50 лв. В подземните паркинги вместо предишните 1,50 лв. водачите вече плащат 2,00 лв. на час. За паркиране за цяло денонощие таксата е 16 лв. За неправилно паркирано транспортно средство водачът му вече плаща 60 лв., а за разходите по слагането на скоба – 30 лв. При провеждане на автомобилни ралита, състезания и други мероприятия, при които се налага спиране на движението по улицата и отклоняването му по друг маршрут, таксата е 75 лв. на ден.
„Засега нов скок на таксата за паркиране в зелена зона в Стара Загора не се предвижда, тъй като от 1 юли влезе в сила увеличение, при което цената се вдигна двойно и от лев за час стана два лева. Има и алтернативни начини за плащане с банкова карта чрез сканиране на QR код.“ Това обясни за „Телеграф“ зам.-кметът Радостин Танев. „Направихме това, за да се намалят автомобилите в централна градска част, защото предишната цена за час престой от 1 лев беше дори по-ниска от тази за билет за градския транспорт, както и най-ниската в страната“, посочи той и припомни, че картите за бизнеса от 500 са станали 1000 лв., което излиза по 2,74 лв. на ден.
Танев допълни, че проблемите с повечето паркомати в града са отстранени. Работи се и по проект за цялостна нова система за паркиране в града. На автоматите ще може да се плаща с карти, ще има възможност да се виждат и свободните места за паркиране.
Нови места се създават само по желание на хората
Нови места за паркиране в районите в София се обособяват само срещу отправено искане от страна на хората и подлагане на предложението на обществени обсъждания. От началото на годината да се разкрие такава в жк „Гоце Делчев“ иска и кметът на „Триадица“ Димитър Божилов, но искането му среща съпротива. Божилов коментира пред „Телеграф“, че предстои внасяне на доклад в градския парламент и следват дебати. Разширяването на зоната в кв. „Иван Вазов“ закара много автомобили в съседния квартал. С всяко разкриване на нови места се затяга примката, а все още мнозина от жителите искат още да се радват на безплатно паркиране.
Кметът на район „Студентски“ Петко Горанов също иска да въведе зелена зона в Студентски град, но как ще се случи това е неясно. И ако не е задължително да се питат хората за предприемането на такива действия, то в столицата се действа по този начин, за да няма излишно напрежение.
*По темата работиха: Владимир Христовски, Владимир Симеонов, Елена Дюлгерова, Жанета Йорданова, Любомир Славов
Екип на Телеграф