С лужители на Столична община ще следят на око за нарушители на забраната за влизане в идеалния център на София на най-замърсяващите автомобили, която влиза в сила от утре и ще е валидна за срок от три месеца - до 29 февруари 2024 г. Те ще преглеждат записите от общинските камери и при забелязване на нарушител ще бъдат предприети действия, съобщава Dir.bg.
Това се налага, тъй като софтуерът, който отговаря за анализирането на номерата на колите в нарушение, не е минал процедури и се обжалва. От "Московска" 33 обясниха, че при първо нарушение от общината няма да налагат глоби, а ще бъде отправено предупреждение на нарушителя. Иначе по закон за физически лица паричната санкция е в размер от 50 до 500 лева.
Зоната се въвежда в т.нар. "малък ринг", който обхваща бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница". Тя беше приета от предишния Общински съвет в края на миналата 2022 г. в изпълнение на решение на Софийския градски съд. Тогава съдът постанови, че Столичната община трябва да предприеме мерки за въвеждането на нискоемисионни зони като част от мерките за подобряване на качеството на въздуха особено през зимните месеци.
"Зоната трябва да бъде въведена сега, защото такова е решението на съда и на предишния Общински съвет. Новият екип на общината няма как да не се съобрази с това - каза кметът на София Васил Терзиев. - Ние обаче ще анализираме внимателно ефекта от въвеждането на нискоемисионната зона и след детайлен анализ ще предложим на Столичния общински съвет как да продължим в бъдеще и какви да са следващите стъпки за 2024 г." - добави той.
Кметът на София поясни, че, за съжаление, предишният екип на общината не е провел активна и ясна разяснителна кампания, което може да доведе до объркване сред хората, които ще използват старите си автомобили в идеалния център на столицата.
Достъпът в зоната в идеалния център ще бъде ограничен за всички автомобили от I екогрупа. Това са бензиновите - с датата на първа регистрация преди 1 януари 1996 г., и дизеловите - с регистрация преди 1 януари 2002 г.
Ограничението не важи за автомобили на граждани с адресна регистрация в малкия ринг и за хората с увреждания. Това ще се отбелязва със стикер за паркиране, издаден от Центъра за градска мобилност (ЦГМ). При наличие на вече издаден стикер за паркиране (по местоживеене) в рамките на зоната за платено паркиране в града няма да има нужда да се подава заявление. В този случай данните на гражданите и автомобилите им ще бъдат автоматично отчетени в контролиращата система. Хората без стикери и живеещи в рамките на нискоемисионна зона ще трябва да подават заявления до ЦГМ, за да бъдат изключени от ограниченията. Същото се отнася и за хората с увреждания, като те ще могат да регистрират до 2 автомобила, с които да преминават през зоната.
На входните улици по границата на зоната вече са сложени пътни знаци, които ясно обозначават нейния обхват. Автомобилите, чийто достъп ще е забранен до края на февруари 2024 г., ще могат да ползват заобиколни маршрути.
Практиката за въвеждане на нискоемисионни зони се налага по цял свят от години и в над 300 града в света има подобни рингове. Някои са доста по-строги от това, което се въвежда в столицата. Зоните с ниски емисии могат да са ефективна мярка за подобряването на качеството на въздуха, тъй като чрез въвеждането им се намаляват емисиите на фини прахови частици и се насърчава използването на алтернативни начини на придвижване в централните части, както и повече употреба на градския транспорт. Въвеждането им цели също ограничаване на задръстванията и създаване на по-добри условия на живот в градовете. След края на февруари Столичната община ще информира гражданите за ефекта от забраната.