З ачестяват сигналите за мръсен градски транспорт. За проблема съобщават възмутени граждани в социалната мрежа. На публикуваните от тях снимки виждаме непочистени и издраскани автобуси, трамваи, тролеи, спирки. Това провокира „Телеграф“ да провери какво е положението с чистотата в тях в няколко града на страната.
София
Като едни от най-замърсените превозни средства, които според хората не се чистят или е толкова рядко, че не си личи, са трамваите, движещи се по линии 4, 11, 12, 20, 22, 23. Макар и нови, вече мръсотия може да видим и в „Песи“-те, като за пример може да се даде линия 1. При автобусите - едни от най-мръсните са тези по линия 78, 79, 285, които често се обслужват и от стари автобуси. При тролеите и в метрото ситуацията е по-добра.
Трамваи, тролеи и електробуси
Зам.-директорът на „Столичния електротранспорт“ Иво Василев ни уверява, че ежедневно се чистят колите на градския транспорт и обяснява, че това се прави от фирми, които са спечелили обществена поръчка“. Според него по този начин им излиза много по-евтино, отколкото преди години, когато на щат са имали 100 чистачки. По негови изчисления за 1 година сега те плащат 550 000, докато ако това се прави от техен персонал, ще им струва 1.8 млн. лева. От думите му стана ясно, че т.нар. ежедневно почистване, което включва метене, събиране на отпадъци и бърсане на прах, струва около 2-3 лева на трамвай. 20 лева пък струва основното почистване, което включва и външно миене, като мивката в гаража е собственост на дружеството и се експлоатира от частните фирми. Зам.-директорът е и категоричен, че старите возила не са толкова мръсни, колкото захабени от дългия експлоатационен период. Той каза, че при сигнал или установено некачествено почистване не плащат за извършените дейности на фирмата за конкретното превозно средство.
Автобуси
За разлика от електротранспорта автобусите се почистват от персонал, работещ в предприятието. Павлин Василев, който е заместник-директор на „Столичния автотранспорт“, е категоричен, че всеки ден се хигиенизират превозните средства. .Василев обясни, че в най-студените дни се спира миенето, но през тази година не е имало такъв случай. Според него за замърсяването на автобусите заслуга имат и пътниците, които си оставят отпадъците или цапат, и това също създава усещане, докато превозното средство не се прибере в гаража, че не се почиства, а това не е така.
Пловдив
Мръсни са автобусите в града под тепетата, разказа Неделина Мисчиян, но това не е единственият проблем. „Има линии, които не са и редовни“, добави тя и акцентира на факта, че автобусите са нови, но малки. Една от проблемните линии е 21, от която наскоро в социалната мрежа се появиха снимки, показващи мръсотията и драсканиците във возилото, както и счупено наполовина стъпало в салона.
Бургас
Градът е отличник по отношение на чистотата на градския транспорт, споделят жители. „Автобусите в Бургас са много чисти. Нови са, част от тях са електрически“, каза Кристина Божинова. Тя добави, че в градския транспорт има кондуктори, които се грижат да няма нередовни пътници.
Все по-малко мръсни и стари автобуси във Варна
Добромир Радушев
Все по-малко са амортизираните и мръсни автобуси във Варна след обновяването на автобусния парк с нови екологично чисти машини. Въпреки това продължават оплакванията за мръсни возила, като често се посочват линиите 31 и 31А. Невия Попова сподели, че е разочарована от лошото и амортизирано състояние на автобусите, които се движат по тях. „В някой от пиковите часове се пуска много малък стар автобус, в който вътре пуши повече, отколкото отвън“, подчерта тя.
Мръсни автобуси се движат и по линия 17. От общинския превозвач обявиха, че са започнали активни проверки и налагат санкции за мръсен автобус, за слушане на силна музика от шофьора, както и за пропусната спирка или неспазване на разписанието.
Чисти и топли автобуси возят хората в Благоевград, нови електробуси предстои да ги заместят
Владимир Симеонов
Почти всички автобуси, които в момента се движат в Благоевград, са втора ръка, но са чисти, топли и удобни. В стремежа си да предоставят по-добри условия на пътниците община Благоевград ще закупи 6 електробуса, които ще обслужват нови линии от градския транспорт. Предстои да бъдат изградени и 3 зарядни, които да обслужват превозните средства. Електробусите ще бъдат осигурени по проект „Интегриран градски транспорт на град Благоевград”.
Превозните средства са нископодови, с двойна врата, монтирана вдясно от движението, за осигуряване на максимален комфорт за пътниците в неравностойно положение, както и за родители с колички.
Владимир Христовски