0

Н ад 690 хиляди квадратни метра тротоари ще бъдат обновени в София благодарение на заем от 50 млн. евро, предоставен от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) със срок от четири години, съобщи зам.-кметът по финанси, здравеопазване и транспорт Дончо Барбалов.

Договорът за инвестиционния заем бе подписан днес в Столичната община от кмета на София Йорданка Фандъкова и от вицепрезидента на EИБ Лиляна Павлова.

„Създадохме специална програма за изграждане и реновиране на тротоарни настилки, с която целим обновяване на тротоари във всички райони/квартали на София. Тези инвестиции ще ни дадат възможност да увеличим повече от 10 пъти ремонта на тротоарите в града. Целта е да направим придвижването в града по-удобно, комфортно, сигурно и с това – по-предпочитано от гражданите при по-кратки разстояния. Насърчаването на пешеходното движение е важно и за подобряване качеството на въздуха“ – каза Фандъкова.

Дончо Барбалов, който от 9 декември отговаря и за транспорта в Столичната община, отбеляза, че идеята за вземането на такъв заем е тръгнала от анализ на общината за пешеходната свързаност на града, който показал, че хората са затруднени да стигат до места, които не са на големи разстояние до тях. Затова и подмяната на тротоарите ще започне първо около училища, детски градини, поликлиники, спирки на градския транспорт. Изключително важна е ролята на районните кметове, тъй като до 30 процента от средствата за всеки един от районите ще бъдат предоставени директно на районните администрации. Те трябва да подготвят своите проекти, обясни Барбалов.

Той съобщи още, че Столичната община заедно с ЕИБ подготвя изготвяне на транспортен модел на града. Това е нещо, от което градът има голяма нужда, тъй като и сега се правят локално анализи във връзка с инфраструктурни дейности, но няма цялостен транспортен модел, каквито имат големите големите и развити градове в Европа, посочи Барбалов, цитиран от БТА. По думите му с помощта на експертизата на ЕИБ преди вземането на сериозни инвестиционни решения като строеж на големи сгради, трамвайни трасета и други частни или общински проекти, трябва да се стъпи на сериозен анализ и да се разгледат плюсовете и минусите за транспорта в града.

На въпрос на БТА за приоритетите в новия му ресор, Барбалов, освен тротоарите и транспортния модел, открои градския транспорт. Секторът претърпя големи сътресения вследствие на покачването на цените на електроносителите. Ще направим анализ на структурата на разходите и приходите на общинските транспортни дружества за възможни оптимизации, посочи зам.-кметът.

Като друга важна задача Барбалов открои пътната безопасност и борбата с т.нар. джигити на пътя, които карат с превишена скорост и често под влияние на забранени субстанции и алкохол. Зам.-кметът каза, че му предстоят разговори с "Пътна полиция" по темата.

Той информира още, че предстои да се направи сериозен анализ на електронната системата на светофарите, въведена преди десетина години. Трябва да се прецени дали тя има нужда от надграждане, усъвършенстване, въвеждане на допълнителни функционалности, за да се облекчат транспортните потоци в града.