С лед София блокада на градския транспорт може да има и във Варна, където шофьори, техници, диспечери и обслужващ персонал също претендират за по-високи възнаграждения.

ОЧАКВАНО: И медици плашат с ефективна стачка! (АНКЕТА)

„Освен във Варна в Казанлък и на други места също предстоят преговори по колективния трудов договор“, обяви пред „Телеграф“ председателят на Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа“ Иван Кирилов.

Васил Терзиев заговори за Таки, Вълка, Красьо Черния и Орлин Алексиев

Ходенето пеша в София бе най-практикуваният спорт миналата седмица.

 Ходенето пеша в София бе най-практикуваният спорт миналата седмица.
Телеграф

В Морската столица имаше само символичен протест на служителите в общинския градски транспорт, след което се проведе среща между синдикатите и кмета. Там за последната година заплатите бяха увеличени на два пъти с близо 400 лв. Съсловните организации претендират за ново увеличение от 350 лева с планиран ръст за следващата година с 400 лв., а за 2027 г. – с 500 лева.

„Ние направихме увеличение с общо 25%, доста по-напред сме от другите градове. Имаме възможност да помислим за още едно увеличение тази година, но за да се подпише такова споразумение, трябва да се направи задълбочен анализ“, коментира кметът на Варна Благомир Коцев и допълни, че има забележки за начина, по който работи предприятието.

Трудно

„Удовлетворението от постигнато в София не е пълно, защото ние искахме тригодишно споразумение, но с кмета е трудно да се разбереш. Споразумение с Васил Терзиев май изобщо няма и да подпишем. Направо ще се мине през решение на Общинския съвет, след което работодателите вдигат заплатите и това е. През есента ще се правят сметки за увеличение през другата година. Все още сме много далеч. Икономическата рамка, която сме подготвили за транспорта, е с 20 милиона дефицит. Те обаче е възможно да бъдат компенсирани през различни варианти. В момента не може да гадаем другия месец колко приходи ще има градският транспорт“, коментира още Иван Кирилов, който е и общински съветник от БСП.

Недостиг

Недостигът на водачи в столицата продължава да е от над 400 души. „Търсят се постоянно шофьори. Сега с повишаването на заплатите се надяваме да има повече кандидати, макар че за цялостно решение на проблема не може да се говори“, уверен е Кирилов, който е категорично против наемането на частни фирми, които да осигуряват транспортната услуга за гражданите в големите градове.

Към момента „Градски транспорт“ – Варна, търси да назначи около 70 водачи на автобуси и тролейбуси. За кандидати, които не притежават необходимите категории за управление, се организират безплатни курсове. След успешно завършване на обучението се предлага трудов договор за срок от минимум 3 години. Там няма данни за чужденци, заети на работа в дружеството.

Отличници

От големите градове в България управлението на градския транспорт в Бургас може да се сочи като добър пример. „Бургас още в началото на годината получиха увеличение на заплатите. Имаме разговори с директора и при възможност ще имат и второ увеличение“, добави Кирилов и потвърди, че в София заплатите са най-високи от гледна точка на водачите. Те продължават да изпреварват Варна и Бургас. Основната заплата на шофьорите в София ще стане 2405 лева. Според прослужените години и други показатели парите, които всеки в крайна сметка взима, ще са различни. Възнагражденията на сервизните работници ще станат 1800-2000 лева, приблизително колкото взимат и диспечерите, а чистачките ще стигнат до 1500-1600 лева с тези допълнителни 300 лева към щата.

Във Варна заплатите бяха увеличени на два етапа през 2024 г. За водачи от 1 март 2024 г. увеличението бе с 370 лв. върху основната заплата, а от 1 септември 2024 г. допълнително увеличение с 10% върху вече увеличената заплата, за да се достигне сумата от 2050 лв. За останалия персонал (техници, диспечери, обслужващ персонал) от 1 март 2024 г. увеличението бе с 230 лв. върху основната заплата и 10% от септември.

Назначения

През 2024 г. са били назначени 17 нови шофьори, за да се облекчи натоварването на съществуващия персонал и да се намалят пропуските в обслужването в Морската столица. По определени линии на градския транспорт там работи само един частен превозвач, от който гражданите не са доволни, защото не признава абонаментните карти на общинския превозвач.

В първия ден от стачката в София в Русе символично протестираха 42 шофьори, които са синдикални членове на КНСБ. Русенските шофьори залепиха на предните стъкла на превозните средства надписи „Протест“ и „Заплатите са малки, недоволството огромно“. Те се присъединиха към исканията на колегите си в София за по-високи възнаграждения и по-добри условия на труд. Настояват за ръст на заплатите с минимум 15% и увеличение на държавната субсидия със 700 хиляди лева, за да могат да се задържат кадрите в бранша и да се осигурят допълнителни курсове по най-натоварените линии.

Частници страдат от липса на кадри в Благоевград

Само автобуси превозват пътници в градския транспорт в Благоевград. Тази услуга се предоставя от частна фирма, но и при нея недостигът на работна ръка е най-големият проблем за дружеството. Повечето водачи на автобуси са пред пенсия или вече са пенсионери. Възнагражденията на водачите на рейсове са около 2000 лева, те получават и бонуси – ваучери за храна, а хората от семействата им ползват безплатно градския транспорт. Толкова получават и водачите на рейсове в междуградския транспорт в същата фирма.

Билетите в градския транспорт са на цена от 1,20 лева, при тях не се предвижда увеличение на цената. Не така стоят нещата с пътуването по междуселищните линии. От фирмата подадоха искане през октомври миналата година до община Благоевград за вдигане на тази услуга с 20%. Все още обаче не е задвижена процедурата за това и няма решение на Общинския съвет. 

В Търново не признават чужди карти

Във Велико Търново градският транспорт е поверен в ръцете на две частни фирми, а проблемът е, че всяка от фирмите държи на своите абонаментни карти и не признава тези на другата дори когато автобусите и на двете фирми се движат по една и съща линия. Текучеството сред шофьорите и кондукторите в двете фирми е голямо. Заплатите са около 1200-1300 лв., като се работи цял ден.

Първите курсове на градските автобуси в Търново тръгват около 6 ч., а последните са около 21 ч. Най-малко половината от шофьорите на градските автобуси в старата столица са пенсионери. През последните години автопаркът бе сравнително подновен с автобуси втора употреба, но запазени. За икономия шофьорите не включват отопление през зимата и климатик през лятото. Цената на билетчето в градската мрежа в Търново е 1,50 лв. и не е променяна от поне 3-4 години. Общината в Търново има само една автобусна линия – №100, която функционира от лятото на миналата година, като по нея се движат два електробуса.

Иван Таков: Преките загуби за 6 дни са 4 млн. лв.

Само преките загуби от липсата на наземен транспорт за 6 дни възлизат на 4 млн. лв. Това заяви Иван Таков, председател на групата на Местна коалиция „БСП за България“ и на Постоянната комисия по транспорт и пътна безопасност в СОС, пред Bulgaria ON AIR. „Ако тази транспортна стачка беше продължила един месец, преките загуби щяха да бъдат толкова, колкото средства са необходими за исканото увеличение на заплатите на работещите в градския транспорт“, каза той. „Тук изобщо не включвам цялостния икономически ефект върху столицата и държавата, който ще бъде регистриран, от липсата на градски транспорт в София в продължение на 6 дни. Говоря само за преките приходи като продажбата на превозни документи.“

Таков е категоричен, че хората, които са си купили дългосрочни превозни документи, трябва да бъдат компенсирани за тези 6 дни, в които нямаше наземен транспорт. Според него това е технически въпрос, който лесно ще бъде решен.

*По темата работиха: ЛЮДМИЛ ХРИСТОВ, СЛАВ ВЕЛЕВ, ИВАН ПЪРВАНОВ, ЖАНЕТА ЙОРДАНОВА