З укърбърг, чрез компанията си Meta ще използва снимки и публикации на потребителите на социалните ѝ мрежи, за да обучава изкуствения си интелект, алармира Комисията за защита на личните данни.
Потребителите на социалните мрежи Фейсбук и Инстаграм е необходимо за знаят, че Meta Platforms Ireland Limited (Meta), планира от 26 юни 2024 г. да започне да използва публикациите, снимките и тяхното описание (включително профилните снимки на непубличните профили), както и коментарите, публикувани в тези социални мрежи, за разработване, обучаване и подобряване на услугата на Meta за изкуствен интелект (ИИ).
Какво е това?
Ако имате профили във Фейсбук и/или Инстаграм, то Вие имате публични снимки и публикации, които са достъпни за всички. Тези публикации и снимки от 26 юни 2024 г. ще бъдат използвани за обучение на изкуствен интелект, разработван от Meta.
Въз основа на това, което е известно към момента, не е сигурно до каква степен публикациите и изображенията, които са ограничени и видими единствено за вашите приятели, също ще бъдат използвани за разработване на ИИ на Meta.
Личните данни от акаунтите на потребители под 18-годишна възраст към момента, по информация от Meta няма да бъдат използвани при обучението на ИИ на Meta.
Въпреки това Комисията за защита на личните данни информира потребителите на тези социални мрежи, че достъпът до информация от Meta е труден не само за надзорните органи, но и за самите тях и събираната информация може да бъде променена по време на инициативата, която администраторът на лични данни е започнал.
Ще ни питат ли?
Meta смята, че не е необходимо да иска съгласието на потребителите за тази обработка, а вместо това компанията разчита на „легитимният си интерес“ по чл. 6, пар. 1, б. „е“ от Регламент (ЕС) 2016/679, като приема, че нейният интерес от тази обработка надделява над интересите и правата на потребителите на социалните мрежи.
Какво да правим?
Ако не желаете Вашите публикации, изображения и коментари да бъдат използвани за разработване и обучение на изкуствения интелект на Meta, можете да възразите на следните страници:
Форма за възражение във Фейсбук;
Форма за възражение в Инстаграм;
За да възразите срещу обработката трябва да влезете в профилите си във Фейсбук и Инстаграм в същия браузър, в който отваряте линковете – в противен случай може да получите съобщение за грешка. Ако не можете да отворите формулярите, трябва да се свържете с Meta.
Ако имате акаунт и във Фейсбук и в Инстаграм, или няколко акаунта, тогава трябва да подадете възражение за всеки един от тях поотделно.
Във формуляра за възражение е въведено задължително поле, което изисква да посочите причината, поради която възразявате срещу планираната обработка.
Задължителното поле е озаглавено „Моля, кажете как тази обработка Ви въздейства“.
Причината, която посочвате може да бъде например, че се притеснявате, че Ви е неприятно или че искате да имате контрол върху съдържанието си.
Не е необходимо да пишете дълго или с официален език и терминология, като можете да подадете възражението си и на български език. След като подадете възражението си, на имейла, с който е регистриран профила, ще получите код за потвърждение, който следва да предоставите в съответната форма за възражение.
КЗЛД тества двата формуляра, като установи, че те са работещи и не създават пречки за уважаване на направеното възражение.
Резултатът от възражението се визуализира като известие в акаунта (почти веднага, след като е направено), както и в имейла, с който е регистриран профила и е посочен във възражението. Това предполага, че Meta има нисък праг за приемане на възражения.
Следва да имате предвид, че възражението се отнася само до съдържание, което Вие самите сте публикували. То не се прилага, ако някой друг пусне публикация, снимки или коментари, които съдържат Ваши лични данни.
Какво следва?
Европейският комитет по защита на данните е наясно с този казус и работи по него. В подобен вид случаи всички надзорни органи по защита на данните на държавите-членки на Европейския съюз (ЕС) и Европейското икономическо пространство (ЕИП) си сътрудничат при оценката на конкретния казус, за да се достигне до еднакво прилагане на правилата за защита на личните данни на територията на всички държави-членки на ЕС/ЕИП.
Предоставянето на тази информация цели да защити в максимална степен интересите на българските граждани – потребители на социалните мрежи на Meta, подчертава Комисията за защита на личните данни.