О т десетилетия летящите таксита са част от научната фантастика, но един оператор твърди, че те най-накрая са близо до реалността - първо в САЩ, а след това в Обединените арабски емирства и Индия.
"Това, което преди смятахме за научна фантастика, сега е научен факт", казва Били Нолен, главен директор по безопасността на Archer Aviation, пред АФП на авиошоуто в Дубай, съобщи БГНЕС.
"Това се случва, то е реално и ще го видите на пазара през 2025 г."
От години се появяват съобщения за футуристични самолети, които превозват пътници над градовете - и техните задръстени от автомобили пътища - и предизвикват образи от анимационния филм "Джетсън" от 60-те години на миналия век.
И все пак регулаторното одобрение от Федералната авиационна администрация на САЩ за Midnight на Archer, четириместен самолет с електрическо задвижване за вертикално излитане и кацане (eVTOL), се очаква още през 2025 г.
Това ще доведе до "почти едновременна" сертификация в ОАЕ, казва Нихил Гоел, главен търговски директор на Archer, сред чиито основни спонсори е Mubadala, емиратски държавен инвестиционен фонд.
Очаква се полетите в ОАЕ да започнат през 2026 г. по два първоначални маршрута: от летище Дубай до елитния квартал Палм и от летище Абу Даби до Корниш в центъра на града.
"Очакваме търсенето да бъде по-голямо, отколкото можем да посрещнем. Цените в началото ще бъдат сравнително високи", казва Гоел. "Но след това с течение на времето ще разположим стотици самолети в ОАЕ, (което) също ще намали значително цената." В същото време ще започнат полети в Ню Делхи, Мумбай и Бангалор, каза Гоел, наричайки Индия "наистина, наистина голям пазар за нас".
В момента в Калифорния се провеждат изпитателни полети за Midnight на Archer, а конкурентната фирма Joby извърши първите си експериментални пътувания в Ню Йорк.
Midnight има дузина витла - независимо свързани и захранвани, за да се сведе до минимум рискът от "катастрофална" повреда - и крило, което му позволява да се рее в случай, че вече не може да се задържи във въздуха.
Той ще може да се презарежда напълно за шест или седем минути, които са необходими за смяна на пътниците между пътуванията, а максималният му пробег в момента е около 160 километра при скорост около 240 километра в час.
Управлението на самолета е лесно, каза Гоел, който настоя, че 12-годишно дете в симулатор може да го научи за 20 минути.
Полетите ще се резервират като споделени пътувания и първоначално ще струват около 4-5 долара на пътническа миля, а след около дветри години ще намалеят наполовина, добави Гоел.
Тъй като летящите таксита обслужват съществуващи хеликоптерни маршрути - и теоретично са по-безопасни, по-евтини и по-екологични от хеликоптерите - има значителна възможност за разширяване на дейността, казва компанията.
"Разработихме този бизнес казус за работа в градска среда, например от летището до центъра на града", каза Голен, главен директор по безопасността. "Той е с напълно нулеви емисии, напълно устойчив, екологичен, има около 100 пъти по-малък шумов подпис от конвенционален хеликоптер. "Така че той е много приятелски настроен и към съседите."