Т анкерите използващи изкопаеми горива, които транспортират нефт, газ и въглища през океани и морета, са важна част от световния енергиен микс. Японския стартъп PowerX предвижда бъдеще, в което тези видове плавателни съдове ще превозват много различен товар. Плавателните съдове на PowerX, наречени Power ARK, са проектирани да пренасят възобновяема енергия от разположени далеч от брега вятърни турбини до сушата, което ще предостави нови възможности за тяхното инсталиране, позволявайки им да се възползват максимално от по-силните ветрове. Целта на PowerX е да ускори и улесни усвояването на енергия от разположени в морета и океани вятърни турбини, доставяйки я между всеки две локации на Земята.
Разположените в океани (офшорни) вятърни паркове, заемат все по-голяма част от предоставяната възобновяема енергия, но страдат от някой ограничения относно това, къде могат да бъдат инсталирани, поради причината, че турбините трябва да бъдат прикрепени към дъно. Най-мощната офшорна вятърна турбина Haliade-X на GE, например, може да работи само в дълбочина до 60 метра. Този проблем създаде нов вид плаващи турбини, като тези от фермата Hywind, разположена край бреговете на Шотландия. Но PowerX има алтернативно решение за Япония, която има ограничени възможности за офшорни вятърни паркове в близост до сушата, поради дълбоките крайбрежни води. Вместо да използва подводни кабели, за преноса на енергия от разположени по-далеч от брега вятърни ферми, чието изграждане е скъпо и има значително въздействие върху околната среда, компанията разработва плавателни съдове, които да пренасят енергия. Първия плавателен съд е Power ARK 100, тримаран с дължина от 100 метра, който ще се задвижва от електричество и ще има обсег от 300 км, а допълнително задвижване с биодизел ще позволява пътувания на по-големи разстояния, дори около света. Power ARK 100 ще превозва 100 мрежови батерии, с капацитет от 220 MWh, което според PowerX е достатъчно за захранването на около 22 000 японски дома за ден.
PowerX има планове за изграждане на собствено съоръжение за производството на батерии
На скоро, компанията сключи споразумение с най-голямата японска корабостроителна компания Imabari, за конструирането на първия прототип, който се очаква да бъде готов през 2025 г. Като по-рано този месец, корабостроителницата Imabari Shipbuilding се ангажира да инвестира 1 милиард йени (8,86 милиона щатски долара) в PowerX, което ще подпомогне разработването на Power ARK 100. Има планове и за по-големи съдове, като 150 метров Power ARK 1000 и 220 метров Power ARK 3000, както и собствено съоръжение за производство на батериите, с които тези съдове ще пренасят цялата тази енергия. Съоръжението, наречено Project:MAX, ще бъде изградено в Япония и ще произвежда батерии за плавателните съдове на PowerX, както и за електрически превозни средства и мрежово съхранение. Планирано е заводът да има производствен капацитет от 1 GWh годишно до 2024 г., като се очаква да произведе 5 GWh до 2028 г. Видео представящо идеята на PowerX може да видите тук.
Източник: PowerX
Николай Ваташки