0

Н якъде в далечното бъдеще са самолетите, които няма да отделят вредни емисии, но Lufthansa и BASF са разработили начин да намалят вредните емисии сега. AeroShark е самозалепващо фолио, което незабавно намалява разхода на гориво и следователно, отделяните от всеки самолет вредни емисии. Милиони години еволюция на най-страховитите хищници в океана са променили и кожата им. Сега, кожата на акулите е много леко оребрена, което намалява съпротивлението достатъчно, за да се превърне в предимство. Известно е, че каквото работи в хидродинамиката, често намира добро приложение в аеродинамиката. За това, екипът разработил AeroShark, се насочва към големите самолети, покривайки фюзелажа им с текстурираното фолио. Фолиото не прави видима промяна във външността на самолета, като милионите издатини, с формата на призма, върху повърхността са с височина не повече от 50 микрометра (1/20 от милиметъра), достатъчно да намали разхода на гориво.

AeroShark е изключително устойчив на UV радиация, вода, масло и големи промени в температурата и налягането

 AeroShark е изключително устойчив на UV радиация, вода, масло и големи промени в температурата и налягането
Lufthansa Technik

Международната авиокомпания Swiss е изчислила, че ако 950 квадратни метра от това фолио се положат върху фюзелажа и повърхностите на двигателя на Boeing 777, по специфични начин, по посока на въздушния поток, намаленото съпротивление незабавно ще намали разхода на гориво с 1,1 процента. Това е причината Swiss да реши да постави AeroShark на всичките си 12 самолета от своите Boeing 777, като компанията ще спести впечатляващите 4800 тона реактивно гориво годишно, намалявайки емисиите въглероден двуокис (CO2) с около 15 200 тона. Lufthansa обяви, че ще приложи фолиото за целия си флот за товарни превози от 10 самолета Boeing 777, което ще доведе до спестяването на 3700 тона реактивно гориво и 11 700 тона емисии CO2 всяка година. Екипът на AeroShark казва, че вероятно покритието ще бъде още по-ефективно при товарни самолети, които нямат прозорци. Екипът казва, че фолиото е лесно за нанасяне и изключително устойчиво на UV радиация, вода, масло и големите промени в температурата и налягането, които се получават от външната страна на самолетите при полети на дълги разстояния. Проведени са тестове с повече от 1500 летателни часа на Boeing 747-400, модификация, която е сертифицирана от Европейската Агенция за Авиационна Сигурност (EASA). Прилагането на фолиото върху повърхностите на крилете, може да помогне за генериране на допълнителна подемна сила.

Lufthansa Technik и BASF работят върху развитието на технологията и приложенията за други типове самолети, като екипът казва, че вдъхновеното от кожа на акула фолио, може да бъде подобрено, за да намали разхода на гориво и емисиите с до 3 процента. Този вид технология за намаляване на съпротивлението ще има значение и след залеза на настоящата ера с полети използващи керосин. Тук може да видите видео, описващо технологията.

Източник: Swiss, Lufthansa Technik