В ид акула с плоски зъби, живял преди милиони години, е идентифициран за първи път в североизточната част на Колумбия благодарение на анализ на многобройни фосили, предаде Франс прес, позовавайки се на един от изследователите, допринесли за откритието.

Вкаменелостите от вида, наречен "Strophodus rebecae", са открити в Сапатока, на около 250 км северно от Богота. Проучванията разкриват, че той е живял преди 135 милиона години в тази част на южноамериканския континент, която тогава е била под вода.

Представителите на вида са били дълги между четири и пет метра и са имали зъби, наподобяващи домино, които са използвали за смачкване на храна, а не за разрязване и разкъсване като съвременните острозъби акули, според палеонтолозите.

Едвин Кадена от университета "Росарио" в Богота и Хорхе Карильо от Цюрихския университета в Швейцария работят над това откритие в региона от близо десет години.

"Има много екземпляри, вкаменелости, открити на различни места в района на Сапатока, за които сме сигурни, че принадлежат към един и същи вид", обяснява Кадена.

Това е и първата следа от риба от семейство Strophodus на някогашния южен суперконтинент Гондвана, който тогава е обхващал Южна Америка, Африка, Австралия, Индия и Антарктида.

"Има следи от същия вид в Северна Америка и Европа, в частност в Германия и Швейцария, но това е първото свидетелство за екземпляри от тази група акули в южната част на планетата от онази епоха", казва Кадена, цитирана от БТА.

В тогавашното море тези акули най-вероятно са имали важна екологична роля, тъй като със зъбите си са можели да смачкват плячка като риба и безгръбначни. Същевременно те са служили като плячка на големи влечуги, с които са споделяли средата, създавайки по този начин екологичен контрол на екосистемата, обяснява Кадена.

Вкаменелостите са част от палеонтологичната колекция на университета "Росарио". В Сапатока понастоящем се изгражда музей, в който да бъдат изложени.