0

В се още има хора, които вярват, че турбината е капризно устройство, ненадеждно и задължително тя ще вдигне разходите за обслужване на автомобила. Ако говорим за стари автомобили, то вероятно има резон в тези опасения. Но ситуацията с модерните автомобили отдавна е различна.

Мит №1. Турбо двигателят е ненадежден

В съвременните автомобили всичко може да се повреди, но не и турбината. Или ако това се случи, изключенията са по-скоро потвърждение на правилото. Иначе от строя може да излязат горивни помпи за директно впръскване на горивото, отказват бобини, ангренажни вериги се разхлабват, маслените канали се запушват, но проблеми с турбината са рядкост. Или идват чак след завъртане на няколкостотин хиляди километра. Ако решите да купите употребяван автомобил, повреда в турбото може да се открие след една диагностика.

Мит №2: Турбо двигателят трябва да „пие” само високооктаново гориво

В случаите на форсирани двигатели в спортните автомобили, това, разбира се, е вярно. Или след чип тунинг, когато налягането за принудително пълнене се увеличи софтуерно, тогава се препоръчва високооктаново гориво, за да се избегне рискът от детонации. Стандартните турбомотори няма нужда да бъдат карани с високооктаново гориво.

Мит №3. Турбо двигателят не е приятен за шофиране

В миналото двигателите с принудително пълнене страдаха от т. нар. турбо дупка, т.е. мощността идваше със закъснение и рязко след развъртане на оборотите. Но това отдавна не е така. Сега дори е обратното – максималният въртящ момент е наличен в широк оборотен диапазон, при това още от ниските обороти, което прави шофирането по-плавно и приятно.

Мит №4. Турбо двигателят не трябва да се изключа веднага след дълго пътуване

Преди лагерите на вала на турбината се охлаждаха само с масло, така че се налагаше да оставите двигателя да работи на празен ход, за да се охлади. Ако веднага се изключеше, маслената помпа също се изключваше и охлаждането спираше.

В модерните двигатели няма нужда да оставяте двигателя да работи на свободен ход. Причината е, че модерните двигатели имат канали за антифриз, чиято циркулация се осигурява от електрически помпи, които могат да работят и автономно.

Мит №5: Турбо двигателят харчи много гориво

Да, преди мощните двигатели с принудително пълнене наистина харчеха, но оптимизирането на горивните процеси, директното впръскване на гориво и намаляването на обемите на двигателите доведоха до това, че при нормални режими на шофиране турбо двигателите консумират, като правило, дори по-малко гориво, отколкото атмосферни двигатели с подобна мощност.