0

П очти никой не отрази смъртта на Луиджи Де Пидис, който почина на 94 години през февруари 2022 г.. На 15 ноември 1977 на Луиджи му хрумва брилянтната идея да постави мигаща светлина на пожарна върху автомобил на входа на едно от своите кина - “Маджестик” край Венеция. Така открива единственото по това време кино на червена светлина в Италия. 

Първият излъчен филм се казва “Порноигрите на шведските кучки”, който се оказва огромен успех. Тази продукция подменя изцяло аудиторията на киносалоните, като 99,99% от публиката са мъже, които пристигат на тълпи, вдигайки яките на палтата си, за да не бъдат разпознати. 

В края на 70-те кината, посветени на хардкор порно, започнаха да никнат като гъби в цяла Италия. Това се бурни години за бранша, тъй като по това време телевизиите започват да бълват стотици филми и кината загубиха своята привлекателност за обществото. Така на преден план излиза порното, което привлича подбрана аудитория към салоните и за няколко години успява да спаси много работни места. 

По това време порнолегендата Роко Сифреди е още дете, а Чичолина и Моана Поци се превръщат в големите звезди на първата вълна на порноистерията. В кината пък се прожектират филми за възрастни, заснети предимно в Америка. Втората вълна на порновъзхода идва в началото на 80-те с изобретяването на видеокасетите и възхода на хардкор индустрията се превръща в домашно явление. Така кината с червени светлини бързо западат. 

Днес вече не е легитимно да се говори нито за „хардкор кино“, нито за „порно филми“: всичко е заснето на видео и всичко е достъпно онлайн, на известни сайтове като Pornhub, където практически не съществуват „филми“ или подобно дефинируеми обекти. Те са късометражни филми, в които има само секс, докато някога филмите съдържаха освен хардкор сцени и „късче сюжет“.

Определението “късче сюжет” в жанра е въведено от режисьора Аристид Масачези, автор на множество филми - ужаси, трилъри, криминални, уестърни, но и множество порно филми. Той е създателят на чернокожата поредица “Емануел” само с едно „м“, за да избегне съдебни дела с продуцентите на едноименния еротичен филм, който се изписваше с две „м“. 

Сценарият на един от тези филми е написан от  покойна Мария Пиа Фуско , която разказва за това преживяване с много хумор. „Бях вложила някои провокации от Третия свят и феминистка нижка в сценярия, но те ми казаха, че е необходим по-малко диалог и повече хардкор секс. Разбрах намека и се забавлявах много", разкрита тя приживе. 

През 1997 г. на червения килим на фестивала в Масачези говори с голямо уважение за емблемата на порното - Роко Сифреди. „Направил съм около десет филма с Роко и според мен те са най-добрите: имат точни декори, разказват история, освен това той е добър актьор, както и отличен мениджър на себе си. Последният филм, който снимахме заедно, е пародия на Роки - в него италианският жребец се казва Роко”, разкри той тогава. 

Масачези обаче разкри, че снимането на порно филми е адски скучно и че се е опитал да вложи “късче сюжет” в тях, за да не полудее. Той обаче добави, че снимането на порно филми е „адски скучно“ и че се е опитал да вложи „нончица сюжет“ в тях, за да не полудее. А на въпрос дали сред всички актриси, с които е работил, има някоя способна да направи "скок" в А-лигата на киното, той отговори лаконично: "Абсолютно никоя". 

Отвъд легендите за порно миналото на известни актьори като Силвестър Сталоун, изпъква фигурата на Трейси Лордс. 

През 1990 г., отново в Кан, в програмата попада филмът “Плачи, скъпа” на Джон Уотърс и тогава 22-годишната Трейси Лордс, е едно от главните действащи лица в продукцията. Тогава цяла сюрия репортери атакуват имиджмейкърите на звездата със заявки за интервюта, но получават категорично “не”. Не е ясно дали Трейси се срамува затова, че работи като порнозвезда. 

Трейси е легенда на порното в САЩ! Тя започва да работи през 1984 г., на едва на 16 години, и лъжейки за възрастта си, тя прави много филми с най-известните актьори на времето, включително Джон Холмс. Тогава, на двайсет и първия й рожден ден, майка й разкрива на света, че дъщеря й се е изявявала на хардкор сцената, докато е мила малолетна. На двете дами са платени милиони долари, но очевидно Трейси вече е мъртва за продуцентите на филми за възрастни. Всичките й ленти изчезват и се разпространяват само на пиратски копия. Така Трейси постъпва в университет, където изучава актьорско майсторство. Не става Мерил Стрийп, но се справя доста добре. 

Също в Кан от 1992 г. до 2001 г. се провежда церемонията “Hot d'Or - европейските Оскари за порно. Но фестивалът винаги е бил пуритански. За голямата вечер номинираните никога не се допускани до червения килим, а изявените порноактьори журналистите гледат подозрително, заявките за акредитация пък са напоени с дълбоко чувство за срам.