0

В секи, който е гледал филми за войната във Виетнам като „Рамбо - първа кръв“ и „Апокалипсис сега“, помни за два модела емблематични американски вертолети. Това са UH-1 Huey и CH-47 Chinook.

MH-47G Block II Chinook на Специалните сили на САЩ.

 MH-47G Block II Chinook на Специалните сили на САЩ.
Авторът

Те са произведени в хиляди бройки, но дойде време да бъдат заменени с по-модерни машини. Със задачата се зае компанията Boeing.

Ракети

На 20 ноември 2023 г. Boeing достави шестия последен тестов вертолет MH-139A Gray Wolf на ВВС на САЩ.

Производството на първия сериен вертолет MH-139 Grey Wolf.

 Производството на първия сериен вертолет MH-139 Grey Wolf.
Авторът

С това компанията премина към дребносерийно производство с ниска скорост. Компанията ще достави първия сериен вертолет от LRIP, който е в етапа на окончателно сглобяване, през 2024 г. Към декември 2023 г. ВВС на САЩ имат договор с Boeing за първите 13 машини и трябва да получат общо 80 вертолета MH-139A Gray Wolf. Те ще заменят остарелите UH-1N Huey за мисията за защита на базите за междуконтиненталните балистични ракети, както и за транспорт на VIP и охранителен персонал до тях.

Заместникът

През 1997 г. италианският вертолетопроизводител Agusta стартира програма за замяна на вертолетите Bell UH-1 Huey, произвеждани в големи количества, включително и по лиценз в Италия. През 1998 г. Bell и Agusta се договарят за разработване на 2 вертолета: конвенционален Agusta/Bell AB139 и тилтротор (комбинация от самолет и вертолет) Bell/Agusta BA609.

AW139 (след като Bell се оттегли от проекта) е среден многоцелеви двудвигателен вертолет на англо-италианския производител AgustaWestland (сега част от концерна Leonardo). AW139 се задвижва от 2 турбовални двигателя Pratt & Whitney Canada PT6C-67C с мощност 1142 kW (1531 к.с.) всеки; с напълно дигитален контрол. Има 5-лопатен главен ротор с композитни витла и шарнирен опашен ротор с 4 лопати. Колесникът е триточков, прибиращ, като двете задни колела се прибират във външни спонсони, в които се разполага и аварийно оборудване. Екипажът е от двама пилоти, има места за 15 пътници (на 3 реда по петима) или 4 носилки и придружаващ медицински персонал. „Стъклената“ пилотска кабина е с модулната авионика Honeywell Primus EPIC с 4 LCD екрана. Вертолетите от новите модификации са с 4-осев автопилот с високи нива на автоматизация и даващ безопасност и разширени функции като автоматично зависване.

Операции

Изискванията за специални операции стават все по-комплексни и тежкотоварният MH-47G Chinook се адаптира към променящите се нужди с варианта Block II. Програмата MH-47G Block II не само отговаря на нуждите на Силите за специални операции, но позволява на Chinook да бъде подходящ за битки и в бъдеще.

На 11 декември 2023 г. Командването за специални операции на армията на САЩ (USASOAC) възложи на Boeing договор на стойност 271 млн. долара за производство на 6 модернизирани вертолета MH-47G Block II, а броят на договорените вертолети за USASOAC достигна 42.

Ветеранът

Boeing CH-47 Chinook е тежък тандемен вертолет. Името му Chinook е от индианското племе Chinook, живяло в щатите Орегон и Вашингтон.

Щангата на MH-47G Block II позволява дозареждане във въздуха.

 Щангата на MH-47G Block II позволява дозареждане във въздуха.
Авторът

Chinook е проектиран от компанията Vertol през 1957 г. под името Vertol Model 107 (V-107). По същото време армията на САЩ обявява намерението си да замени буталния вертолет Sikorsky CH-37 Mojave с вертолет, задвижван с газова турбина. През юни 1958 г. армията на САЩ поръчва малък брой V-107 с обозначението YHC-1A. След тестване е преценен за твърде тежък за щурмови мисии и твърде лек за транспортни цели. YHC-1A обаче е одобрен и приет от Морската пехота на САЩ под името CH-46 Sea Knight. Армията на САЩ търси по-тежък транспортен вертолет и поръчва уголемен вариант с името Vertol Model 114. Първоначално той е обозначен като YCH-1B, а на 21 септември 1961 г. предсерийният вертолет извършва първия си полет. През 1962 г. YCH-1B е преименуван на CH-47A според системата за обозначаване на въздушни апарати Tri-Service от 1962 г.

През годините са разработени и внедрени по-мощни и модерни варианти на Chinook, като първият скок в способностите е вариантът CH-47D, който е приет в експлоатация през 1982 г. Подобренията включват модернизирани двигатели, композитни витла, преработена кабина за намаляване на работното натоварване на пилотите и усъвършенствана система за контрол на полета.

CH-47 остава един от малкото въздушни апарати, разработени в началото на 60-те години на ХХ век, заедно с военно-транспортният самолет Lockheed C-130 Hercules, който остава в производство и в експлоатация на първа линия вече над 60 години.

MH-47G - Chinook от XXI век

Версията MH-47G Special Operations Aviation (SOA) разполага с цифрова авионика CAAS. Програмата за модернизация позволява по-ранните варианти MH-47D и MH-47E да се доведат до проектните спецификации на варианта MH-47G. Общо 25 вертолета MH-47E и 11 MH-47D са модернизирани до края на 2003 г. Последният MH-47G Block I бе доставен на Командването за специални операции на армията на САЩ (USASOC) на 10 февруари 2011 г. На 1 септември 2020 г. Boeing обяви доставката на първия MH-47G Block II на USASOC с първоначална поръчка от 24 и общо поръчани 69 вертолета. Вертолетът може да превозва 35-55 войници; 24 носилки и 3 медицински лица или 10 886 kg товар. MH-47G Block II включва всички подобрения от транспортния вариант CH-47F Block II, плюс възможност за дозареждане с гориво в полет и цялостен пакет от средства за отбрана. Позволява пилотиране на малка височина и в неблагоприятни метеоусловия чрез нов инфрачервен сензор и многорежимен радар за полет със следване на терена. Задвижван е с 2 турбовалови двигателя Lycoming T55-GA-714A с мощност 3529 kW (4733 к. с.) всеки. Въоръжението е по две 7,62 mm картечници M134 Minigun и M240.

*Текстът е написан специално за „Телеграф“!