Н а ярка комета в небето ще се любуваме в края на лятото и началото на есента. Тя се казва C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS). Видимо недалеч от нея ще бъде Венера като Вечерница.

Интерес

Тази комета бе една от първите, открити в началото на 2023 година. Още тогава небесното тяло предизвиква голям интерес сред астрономите заради прогнозите, че ще се наблюдава с висока яркост към края на лятото и през есента на 2024 година, отбелязва в своя „Гид на любителя астроном“ физикът Пенчо Маркишки.

Открита е в кадри, заснети на 9 януари от обсерваторията Purple Mountain до град Nanjing, провинция Jiangsu, Китай, а на 22 февруари е заснета от един от роботизираните телескопи на програмата Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS), намиращ се в Южна Африка.

Кометата ще премине през перихелия си на 27 септември, на разстояние 58,4 млн. км от Слънцето. Най-близо до Земята тя ще бъде на 12 октомври 2024, на разстояние от нас 70,61 млн. км. Тогава нейната яркост се очаква да бъде доста висока – около 0,3 mag, дори 0,1 mag.

От 11 октомври C/2023 A3 ще започне да се наблюдава ниско над западния хоризонт веднага след свечеряване - около 19:45 ч. за района на София. Ще бъде в съзвездието Дева. Видимо недалеч от кометата ще бъде Венера като Вечерница.

Сутрин

„Преди описания период на вечерна видимост на C/2023 A3 ще има по-кратък период, през който тя ще може да се наблюдава и в утрините, който ще започне от около 23 септември. На тази дата кометата ще изгрее в 06:14 ч. за София в съзвездието Секстант, а Слънцето ще изгрее в 07:15 ч. Нейната прогнозна яркост за този момент е около 1,3 mag, но предвид нейната малка височина над източния хоризонт – в самото начало на навигационния полумрак, наблюденията ще бъдат силно затруднени. Този период ще приключи около 4 октомври“, пише още в „Гид на любителя астроном“.

В началото на годината любителите на звездното небе имаха възможност да проследят движението на друга комета - Pons-Brooks. Тя има орбитален период 71,3 години (комета от Халеев тип). Тя можеше да се види с бинокъл около края на февруари – началото на март, когато бе с яркост около 7,3 mag. Кометата е открита от Жан-Луи Понс през лятото на 1812 г. от астрономическата обсерватория на Марсилия. При следващата си поява през 1883 г. тя е наблюдавана от Уилям Робърт Брукс.