0

В се по-често изкуственият интелект се използва за съживяване на мъртви хора, но експерти в етиката алармират, че няма никакви регулации. Според тях т.нар. „мъртви ботове“ могат да доведат до сериозна психологическа травма на своите създатели и потребители, пише британският „Гардиън“.

Подобни услуги, които технически вече са възможни, биха позволили на потребителите да качват свои разговори с мъртви роднини, а ИИ да ги възпроизведе под формата на чатбот. Такъв тип услуги могат да се рекламират и на терминално болни родители, които искат да оставят нещо за децата си след смъртта си. Или пък да се продава на здрави хора, които просто искат да направят каталог на живота си, който да превърнат в интерактивно наследство, посочват от университета в Кеймбридж.

При всички случаи експертите са категорични, че безскрупулни компании и бизнес практики могат да доведат до продължителна психологическа вреда и фундаментално незачитане на правата на починалите.

„Бързото развитие на ИИ означава, че всеки с достъп до интернет и малко повече компютърни знания може да съживи свой починал близък. Тази зона в етиката на ИИ е като минирано поле. Важно е основен приоритет да бъде достойнството на починалия и да не се изкарва пари от смъртта“, коментира д-р Катаржина Басинска от университета в Кеймбридж.

Един от рисковете пред ИИ идва от компаниите, които монетизират своето дигитално наследство чрез реклама. Потребителите на подобни услуги могат да изпаднат в ситуация, в която техният починал близък да им предложи да си купят дадена стока, например. Това ще доведе до неприятното психологическо осъзнаване, че потребителите не са консултирани какво точно да се прави с дигиталния образ на починалите им близки.

Много по-лошо може да стане ако потребителите на такива услуги са деца. Родители, които искат да помогнат на децата си да превъзмогнат загубата по-лесно, съвсем скоро могат да се обърнат към „мъртвите ботове“ за помощ.

За момента има прекалено малко доказателства, че този тип помощ е психологически подходяща. А данните в обратната посока – че е вредна са много.

За да се предпазят потребителите, както и достойнството на починалите, учените препоръчват да бъде съставен списък с добри практики, които могат да се налагат и като регулации в даден момент. Това би позволило „пенсиониране“ на „мъртвите ботове“, както и да ограничи интерактивните им функции.

Идеята за използването на система, подобна на ChatGPT за пресъздаване на починал близък не е научна фантастика. През 2021 г. Джошуа Барбо успява да пресъздаде гласа на починалата си приятелка с помощта на чатбот. Години преди това компютърният специалист Юджиния Куйда успява да конвертира текстови съобщения на свой близък приятел в чатбот. Това доведе до създаването на популярната ИИ компания Replika.

Технологията вече е отвъд чатботовете. През 2021 г. уебсайтът MyHeritage представи функцията Deep Nostalgia, която анимира снимки на наши починали близки. След като стана изключително популярна, от компанията признаха, че са получили сигнали от потребители за неприятни чувства, свързани с функцията.