С лушаме 34 песни повече на седмица през 2022 г., става ясно от доклад на Международната федерация на звукозаписна индустрия, който разкрива какви са били музикалните ни навици през последните 12 месеца.
Проучванията по време на пандемията посочват, че хората използват музиката като спасителен пояс. Въпреки нормализирането на здравната обстановка, 69% от всички запитани през 2022 г. твърдят, че музиката е важна за менталното им здраве.
Стрийминг
Стриймингът осигурява най-предпочитания достъп до музика за 74% от хората, участвали в представителното проучване, като се запазва тенденцията близо всеки четвърти да залага на платен абонамент. Шампион в това отношение е Швеция с 56%. Именно стрийминг платформите са и мястото за откриване на нова музика. Половината от запитаните до 24-годишна възраст намират поне по един нов артист на седмица. Музикалният бизнес заживява пълнокръвно и в гейминг платформите, 44% от чиито потребители споделят, че са гледали поне един виртуален концерт в рамките на някоя игра в последните 3 месеца. Тенденцията за кратки видеоклипове, стартирала с TikTok и разпространила се във все повече платформи, също привлича меломани, като вече 50% от хората използват подобни платформи.
Доклад
Наличието на нелицензирани произведения обаче остава сериозен проблем за музикалната екосистема. Почти всеки трети е използвал незаконни или нелицензирани методи за слушане или изтегляне на музика през 2022 г. Франсес Муур, главен изпълнителен директор на Международната федерация на звукозаписна индустрия, казва: „Продължаваме работата си, за да гарантираме, че онези, които искат да печелят от нелицензирана и неоторизирана музика, не могат да застрашат жизнеността на една музикална екосистема, която е от съществено значение за артистите и феновете“. За целите на проучването са анкетирани 44 000 души в 22 страни в периода юни-септември 2022 г. Така докладът “Общуване с музиката“ се основава на най-голямото музикално изследване от този вид. Държавите, в които е проведено проучването, формират общо 89% от световния музикален пазар.
Екатерина Томова