С лед 2 г. развлекателният гигант няма да може да се възползва от първообраза на палавото мишле.
Като следствие от закона за авторското право в САЩ развлекателният гигант „Дисни“ скоро ще загуби изключителните си права върху някои от героите, които са допринесли най-много за всеобщото му признание и успех.
В това число и нейният талисман - Мики Маус.
Образът на забавното мишле, познат по целия свят, ще стане публично достояние през 2024 г. - почти 95 г. след създаването му на 1 октомври 1928 г.
От тази дата нататък всеки ще може да го ползва, без да плаща на „Дисни“.
Брандът
Даниел Майеда, адвокат в областта на медиите и развлеченията, твърди, че изтичането на авторските права не е без ограничения.
„Можете да използвате героя Мики Маус, за да създавате свои собствени истории за него. Но ако го направите по начин, по който хората ще си помислят, че е на „Дисни“, което е доста вероятно, тъй като те са инвестирали в този герой толкова дълго, тогава на теория „Дисни“ може да каже, че сте нарушили тяхната търговска марка".
Историята
Мики Маус се появява за първи път в черно-белия анимационен филм Steamboat Willie.
Филмът е пионер в анимационното кино със синхронизиран звук – т.е. движенията на екрана съответстват на музиката и звуковите ефекти.
Така „Дисни“ създава едно от най-разпознаваемите изображения в киното и телевизията.
Според Националния музей на американската история през годините Мики Маус е преминал през няколко „трансформации на външния си вид и личността си.
В ранните си години дяволитият и палав Мики приличаше повече на плъх, с дълъг заострен нос, черни очи, дребничко тяло с тънки крака и дълга опашка.
Въпреки че тази първа версия на Мики ще бъде лишена от авторски права, „Дисни“ запазва авторските си права върху всички последващи вариации в други филми или произведения на изкуството до 95-годишната граница.
Другар по съдба
И други герои вече са станали обществено достояние с непредвидими и донякъде шокиращи резултати.
Мечо Пух и повечето негови приятели станаха обществено достояние през януари тази година и някои хора не губят време да се възползват от любимите герои.
Актьорът Райън Рейнолдс направи закачлив коментар по повод вече безплатния за използване Мечо Пух в реклама, където той чете детска книжка за „Прецакания Мечо“ със скъпа телефонна сметка.
Още по-притеснително е, че Пух и неговият приятел Прасчо сега са звездите на „Мечо Пух: Кръв и мед“ - филм на ужасите, който скоро ще излезе по екраните, написан и режисиран от Рис Уотърфийлд, който представя как двамата вилнеят, извършвайки кървави убийства, след като са изоставени от техния стар приятел Кристофър Робин.
Според закона
Някои аспекти на героите, които публиката разпознава като част от бранда „Дисни“, са забранени за използване, независимо от изтичането на авторските права. Защото авторските права са ограничени във времето, но търговските - не.
„Дисни“ остават да държат правата и да определят различни неща – думи, фрази и др. Компанията остава автор на определени крилати фрази или характерни дрехи, носени от героите.
Например червената риза на Пух, която режисьорът Рис Уотърфийлд умишлено избягва да използва в хоръра си.
„Направихме всичко възможно, за да сме сигурни, че филмът е базиран само на версията на Мечо Пух от 1926 г. Когато видите обложката и трейлърите, няма начин да помислите, че това е детска версия.“