0

М оже ли приложение за навигация да бъде отговорно, ако потребител попадне в инцидент? Този въпрос си задават в Индия, след като трима мъже загинаха, когато автомобилът им падна в река от недовършен мост в северната част на щата Утар Прадеш, пише Би Би Си (BBC).

Полицията все още разследва инцидента, който е станал в неделя, но вярват, че приложението Google Maps е подвело групата да поеме по този път.

Съобщава се, че част от моста се е срутил по-рано тази година заради наводнения и докато местните заели това и избягвали моста, тримата мъже били в неведение. Не е имало никакви бариери или знаци, указващи, че мостът е недовършен.

Властите посочиха четирима инженери от щатския пътен отдел и неназован служител от Google Maps в полицейска жалба по обвинения в умишлено убийство. Говорител на Google каза, че компанията сътрудничи на разследването.

Трагичният инцидент обърна погледите към лошата пътна инфраструктура в Индия и предизвика дебат дали навигационни приложения като Google Maps споделят отговорността за подобни инциденти.

Някои обвиняват приложението, че не е дало точна информация, докато други са на мнение, че това е огромен провал от страна на властите, които не са оградили мястото, за да не се преминава от там.

Google Maps е най-популярното приложение за навигация в Индия. Съобщава се, че приложението има около 60 милиона активни потребители и е свидетел на около 50 милиона търсения на ден.

Но то често е подложено на проверка за предоставяне на неправилни указания, което понякога води до фатални инциденти. През 2021 г. мъж от щата Махаращра се удави, след като вкара колата си в язовир, като се твърди, че това е станало, докато следвал указанията от приложението.

Миналата година двама млади лекари в щата Керала загинаха, след като влязоха с колата си в река.

Полицията каза, че е следвала маршрут, показан от приложението, и предупреди хората да не разчитат твърде много на Google Maps, когато пътищата са наводнени.

Но как Google Maps научава за промените на пътя?

GPS сигналите от приложенията на потребителите проследяват промените в трафика по маршрутите – увеличението сигнализира за задръстване, докато намалението предполага, че пътят се използва по-малко. Приложението също така получава актуализации от правителства и потребители за задръствания или затваряния.

Жалбите, свързани с висок трафик и  промените, съобщавани от властите, се разглеждат с приоритет, тъй като Google не разполага с работна сила, за да се справи с милионите оплаквания, които текат ежедневно, казва Ашиш Наир, основател на платформата за картографиране Potter Maps и бивш служител на Google Maps. „След това операторът на карта използва сателитни изображения, Google Street View и правителствени известия, за да потвърди промяната и да актуализира картата“, обяснява той.

Според него няма как приложенията за навигация да бъдат държани отговорни, тъй като условията на услугите ясно показват, че потребителите трябва да прилагат собствената си преценка на пътя и че информацията, предоставена от приложението, може да се различава от действителните условия.

Освен това, просто е много трудно за платформа като Google, която управлява карти по целия свят, да отразява веднага всяка промяна, която се случва на пътя.

За разлика от други държави, Индия, освен всичко друго, няма и система, по която да обявява такива проблеми навреме. „Данните остават голямо предизвикателство в Индия. Няма онлайн система за инфраструктурните промени, която да бъде използвана от приложения като Google Maps. Сингапур, например, има такава система“, казва още Наир.

*Източник: Vesti