0

Н ова измама плъзна по празниците. Докато банките приключваха годината с напомняния за вноски, а хората масово вдигаха на непознат номер с идеята да излъжат, че ще се издължат всеки момент, мошеници ги атакуваха с импулсни телефони от Германия, Румъния и Сейшелите, но с оферта за доставка на... дилдозавър.

Комисар Попов, който доскоро звънеше на домашни телефони на възрастни хора и молеше на диалект за съдействие за залавяне на ало-измамници, вече не е актуален, установи „Телеграф“. В края на декември мнимият служител на реда си смени пола и заговори с женски глас, представяйки се за Златка Йорданова от известна куриерска фирма. Без да изчаква слисаният собственик на телефона да се усети, че му блъскат импулси, жената задъхано съобщава името си и преминава моментално към действие: „Поръчали сте дилдозавър за дитйету“. 

Диалект

Първата реакция на ужиления е да тръгне да пита що за чудо е това. Жената на силен диалект обяснява, че е играчка, но може да е станала грешка, след което изисква данните на клиента, на когото трябва да бъде доставена пратката. Ако последният не се върже и тръгне да уточнява, че няма дете или че не е поръчвал такава играчка, в разговора се включва друг женски глас, който започва да разговаря със Златка. Всичко това се разиграва на фона на нещо като телефонна централа, в която се чуват и други гласове, предимно женски. В най-добрия случай ошашавеният човек, на когото са се обадили, ще изгуби 3-4 минути, които са достатъчни, за да бъде „захапана“ жертвата. Следват още позвънявания, в това число от комисар, който надлежно информира, че има засечена „необичайна активност“. И ако модерните телефони изписват откъде е обаждането, то при по-старите модели изобщо не се разбира, че то не е оттук. 

Такава играчка на българския пазар не се предлага, установи нашата проверка, а от куриерската фирма, от чието име се обажда мнимата Златка, изрично уточниха пред „Телеграф“, че няма практика техни служители да звънят с подробности за доставка и да влизат в личен контакт с потенциалните получатели и да уговарят с тях начина на плащане или на времето за връчване на доставката. При обратно позвъняване пък телефонът дава заето или връзката не може да бъде осъществена, тъй като прекъсва веднага. 

Истерия

Схемата с пратки, които уж трябва да бъдат доставени, е особено актуална покрай истерията с онлайн пазаруване на евтини джунджурии от Китай. За нея от известно време предупреждават и от онлайн платформата „Ние, потребителите“. Оттам съветват при поръчки по интернет по възможност да се включва опция „Преглед“ и да се сезира Комисията за защита на личните данни при съмнения за злоупотреба. До този съвет се стигна, след като масово ужилени пропищяха, че са платили за пратки, които не са поръчвали, но са установили това чак след като са ги отворили. От платформата алармират при въвеждане на данни в интернет да внимаваме, за да осуетим вероятността да попаднем на сайтове двойници. Съветват също така да не се допуска автоматично попълване на запомнени данни, както мнозина правят заради удобството да добавят в количката продукти с едно кликване с идеята да им бъдат доставени наведнъж заедно с вече извършеното плащане. От „Ние, потребителите“ предупреждават още да не потвърждавате никакви команди, преди внимателно да сте изчели съобщенията в диалоговите прозорци.

Упражнение за проверка в мейла

„Заявка за затваряне на имейл, открихме необичайна дейност във вашия акаунт и от вас се изисква да потвърдите информацията за сигурността на вашия акаунт. За да избегнете ограничаване или блокиране на вашия акаунт днес, просто щракнете върху адреса по-долу, за да започнете упражнението си за проверка“ - така звучи най-модерната версия на фишинг измамите с настояване да кликнете върху линк. Текстът, както може лесно да се установи, е с автоматичен превод. От банките също предупреждават непрекъснато, че няма практика да се изисква актуализация с въвеждане на данни или повторно влизане, което предизвиква пробив на сигурността на мобилното приложение. 

Точат ни сметката при продажби

Освен мнимите куриери продължава да се вихри и измама при продажба на стоки, при която вместо постъпления в сметката може да олекнете с много пари. В сайта на авторитетни куриерски фирми, в които никой няма да се усъмни, има подканяне за проследяване на получаването на поръчката, което обаче отвежда до огледален сайт. Ако не се усетите, а въведете номера на дебитната си карта там, може да ви източат цялата сметка. Любопитен момент е, че при някои от вече осъществените по този начин измами няма известие от банката за извършваните операции и когато ужиленият установи липсите, вече е късно за каквото и да било.