0

Т елевизори и картини от хотелските стаи са ставали обект на кражби от гостите. За това разказаха пред „Телеграф“ собственици и управители на хотели в страната. Хотелиери признават, че сред предпочитаните вещи са по-малки картини, одеяла, възглавници, халати. „Имали сме няколко случая в бранша на кражби на телевизори. Това важи за стаи, които са на партера или на първия етаж. През терасите и прозорците се дават на хора, които не са настанени при нас. Някои монитори са здраво закрепени към стените, но и това не спира тези, които са решили да се приберат с телевизор вкъщи“, разказват хотелиери от курорта Банско. Други крадци пък се възползват от наличието на асансьор, който води директно към гаража, така могат да отмъкнат и матрак, защото го прибират в автомобила и директно заминават. В луксозните хотели по морето също е имало случаи, в които туристи са изнасяли телевизори от стаите, споделят управители на почивните комплекси. 

През последните години гостите се научили масово да завличат кой каквото свари от стаите и ресторантите. Шокът идва от факта, че в повечето случаи крадците са туристи от чужбина. Жалби в полицията почти няма, защото липсите лъсват едва след като туристите са излетели от страната. "Краде се всичко - на кой каквото му хареса. Като се започне от хавлии и чаршафи, и се стигне до напитките в минибара. Имали сме куриозен случай, при който преди години хванахме две семейства чужденци, които си бяха прибрали по два пълни сервиза за хранене - по 4 чинии, толкова купи, вилици, лъжици и ножове. Бяха ги прибрали от ресторанта, където имаме ол инклузив", оплака се управител на 5-звезден хотел в Слънчев бряг. За изненада на всички родните летовници рядко посягали към хотелския инвентар и обикновено се задоволявали само да приберат резервното руло с тоалетна хартия. Сред задигнатите вещи от хотелите са възглавници, олекотени завивки, а има туристи, които отвъртат и крушките от нощните лампи, казват хотелиери от Несебър. 

Любимата плячка на западняците били хавлиите за баня и тези за плаж, които се раздават обикновено на рецепция. Летовниците от Източна Европа пък най-често си прибирали брандирани чаши от барчетата за спомен. Много от туристите не пропускали да се запасят с огромно количество плодове от ол инклузива на тръгване, за да си имат по време на пътуването.

Консумация 

В хотелите от висок клас пък се случва гостите да изконсумират напитките от минибара, без да ги платят. "Най-изтърканият номер е да изпият бутилките с минерална вода и алкохол - обикновено вино и водка, а след това да напълнят бутилките с чешмяна вода. Не можем да ги хванем, защото е унизително да проверяваме минибарчетата от всяка стая пред гостите", коментира хотелиер от Бургас. 

Проблемът с кражбите е от много години. "Звучи доста грозно, но е факт, че гостите крадат. Стойността на вещите, които отмъкват, не е голяма, но всичко опира до възпитание и манталитет. Крадат обикновено сувенирни чаши, прибори за хранене, солници, понякога дистанционните за телевизорите и климатиците", жалват се хотелиери.

Пешкири 

Хавлии с възможно най-големи размери са хитът сред кражбите в хотелите в Стара Загора и Старозагорските минерални бани, установи проверка на „Телеграф“. „Така е открай време – вероятно защото те са най-скъпи в сравнение с останалите преносими вещи, които предоставяме за ползване на туристите“, обясни Живка Иванова, управител на голям и предпочитан комплекс на Баните. 

Хотелиери в Пиринско признават, че нерядко техни клиенти си тръгват „за спомен“ с нещо откраднато от комплексите им. И се получава така, че някои гости си тръгват с повече багаж в куфара, отколкото са носили при пристигането си. 

Управителят на хотел „Русчукъ“ Пенка Петкова каза пред „Телеграф“, че често клиенти си харесват и чаршафи. Съвсем скоро е имало два случая на изчезнали горни чаршафи за одеяло след краткотрайно пребиваване на румънски граждани. В друг случай пък, след тръгването от хотела на ученическа група, установила, че липсват немалко хавлии. Обадила се веднага на преподавателката, която придружавала учениците, и тъй като те все още били в Русе, взела мерки и върнала откраднатите вещи. Преди десетина години пък клиенти задигнали плазмени телевизори и въпреки че бил подаден сигнал в полицията, резултат нямало. 

Гости продават гривни за ол инклузив на половин цена 

Другият проблем са измамите в големите комплекси с ол инклузива. Схемата, която работи от години, е следната - пристигат двама туристи, които заплащат пакет за седмица, и получават специални гривни на ръцете, които им позволяват да ползват всичко в хотела, включително и да се хранят. "В един момент обаче те свалят гривните си и ги продават на половин цена на свои приятели, роднини или познати, с които предварително са се сговорили. Втората двойка влиза и консумира безплатно. Първите пристигат на рецепция и заявяват, че са си загубили гривните в морето и ние сме длъжни да им дадем нови. Имало е случаи, в които сме хващали в една стая четирима души с четири гривни, а на рецепция се водят само двама в нея", обясниха хотелиери.

Хитреци опразват хладилниците, не минават през рецепция 

Преди няколко години в Благоевград се прочуха двама мъже, които опразваха хладилниците на хотелите и си тръгваха, без да платят и стотинка. Отиват на почивка за няколко дни, през това време камериерите се налага да пълнят хладилника в стаята им с напитки и ядки, тъй като всичко е изпито и изядено. В деня, в който си тръгват, не минават през рецепция, а хвърлят ключа някъде из стаята. 

„Веднъж колеги от Добрич търсиха справка за тях, тъй като бяха направили същия номер в хотел в курорта Албена. Беше образувана преписка срещу тях, но не знам дали имаше последствия за тези двама хитреци“, казва бивш полицай от Благоевград.  

*По темата работиха Елена Анастасова, Елена Дюлгерова, Жанета Йорданова, Владимир Симеонов