0

С мъртта на един човек извади на бял свят една позабравена трагедия от 1978 година, която беляза за дълго гражданското ни въздухоплаване.

Николай

Почина Николай Данаилов, единият от тримата, спасили се по чудо от най-голямата и най-странна самолетна катастрофа в историята на българското въздухоплаване, пише "Флагман", позовавайки се на публикация на сестра му Мариана.

Николай Данаилов бе един от тримата, успели да се разминат със злокобния полет

 Николай Данаилов бе един от тримата, успели да се разминат със злокобния полет
Screenshot/Флагман

На 16 март 1978 година Ту-134 на тогавашния български авиопревозвач „Балкан“, извършващ редовен полет от София до Варшава, се разбива в дере край врачанските села Тлачене, Върбица и Габаре. През март 1978 той се разминава с полета и всяка година празнувал датата като второ рождение.

През 1975 г. починалият Николай завършва първи випуск Информатика в Политехническия институт във Вроцлав. Три години по-късно, когато е на 26, му предстои пътуване пак до Полша. Трябва да се качи на същия злополучен самолет. Но е роден под щастлива звезда. Той е един от тримата, близнати от съдбата, които се разминават със смъртта.

Данаилов работи като инженер в Завода за медицинска апаратура във Враца. Трябвало служебно да лети за Варшава, а оттам - към Бидгошч, откъдето да достави части за български медицински апарати. Часове преди полета счетоводителка от бившето обединение „Приборостроене и автоматизация“ отказва да му брои преводни рубли за командировъчните – нямало в наличност, затова се налагало да изчака един ден.

По онова време в дома на Николай нямало нито телевизор, нито радио. Слушали новините от радиоточка.

„Прибрах се с влака и бях вече в къщи, когато в 18:30 по радиоточката съобщиха, че самолетът от София за Варшава се е разбил в каменните кариери край с. Габаре, Врачанско. Това беше моят полет. Изтръпнах и цяла нощ не мигнах, но истинският шок дойде на следващия ден, когато отидох на работа в завода. Сварих бюрото ми отрупано с цветя, а колегите ми ме оплакваха“, спомня си приживе инженерът, пише изданието.

Той остава жив, но понеже е сред лицата закупили билети за полета, му издават смъртен акт. Отменен е няколко дни по-късно. Години наред след това Данаилов не пропуска на злокобната дата да почерпи счетоводителката, оказала се негова спасителка. Николай е починал на 5 март след неравна борба с тумор в мозъка.

Без късмет

С този страшен загадъчен полет полет са пътували полски и български юноши спортисти.

Сред тях са и министърът на културата и изкуствата на Полша Януш Вилхелми, двама полски режисьори и световноизвестната треньорка и председателка на Българската федерация по художествена гимнастика Жулиета Шишманова.

Николай Данаилов също е имал билет за полета, но го изпуска в последния момент, защото от касата в предприятието му не успяват да му осигурят валута за командировката.

Още тогава случаят се превръща в огромна загадка.

Освен че комунистическите медии  не дават почти никаква информация за трагедията, не споменават имената на загиналите, има още нещо, което десетилетия наред остава необяснимо.

Празните ковчези

След катастрофата не остава нито един труп.

Всички пътували в самолета изчезват.

Личните им вещи са налице, но властите отказват да кажат къде са отведени пътниците.

Близките разбират, че са погребали празни ковчези, в които е имало само тенекии с пясък, когато след време отварят гробовете, за да полагат други отишли си близки.

Тялото на световноизвестната гимнастичка и треньорка Жулиета Шишманова никога не е предадено на близките ѝ, за да го погребат.

Тялото на световноизвестната гимнастичка и треньорка Жулиета Шишманова никога не е предадено на близките ѝ, за да го погребат

 Тялото на световноизвестната гимнастичка и треньорка Жулиета Шишманова никога не е предадено на близките ѝ, за да го погребат
Screenshot/Флагман

След най-новите разкрития вече се знае, че комунистическите власти са наредили да бъде изхвърлено с останалите загинали в обща киселинна яма край Перник.

В стремежа си да крият до последно истината, властите впрягат и баба Ванга, която лъже роднините на загиналите, че техните хора са отвлечени, но живи и здрави, и скоро ще се върнат.

РУМЕН ЖЕРЕВ/ТЕЛЕГРАФ

Така комунистическата върхушка се надява, че надеждата ще държи близките на загиналите кротки и те няма да са склонни да вършат притеснителни за комунистическата държава прояви.

На роднините на загиналите поляци, при които Ванга няма как да огрее, пък са изпращани анонимни писма с внушения, че хората им са отвлечени, пише изданието.

Януш Вилхелми (с очилата) е бил назначен за временно изпълняващ длъжността министър едва от два дни, когато загива в катастрофата.

Януш Вилхелми (с очилата) вляво

 Януш Вилхелми (с очилата) вляво
Screenshot/Флагман

В миналото той е бил партизанин в известната прозападна "Армия Крайова", но след като в Полша се настанява комунистическа диктатура, той става марксист.

Едва през 2024 година, след като са разсекретени много от документите около катастрофата, и след признанията на някои бивши служители на Държавна сигурност, тази мистерия най-сетне е разплетена.

Оказва се, че самолетът е станал жертва на отвличане. На борда му е имало двама араби - иракчанинът Ахмед Симан и кувейтецът Фахад ал Бадер, чиято самоличност ДС успява да скрие и посмъртно му я сменя с нова - на измислената англичанка Джоузи Найтингейл.

Целта е да се скрие истината и от съветските разследващи, пратени у нас да нищят случая.

След като арабите нареждат на пилота да завие към Югославия, част от пътниците се нахвърлят срещу арабите, а те започват да стрелят.

Сред пътувалите има партийни работници, а полският министър е и бивш партизанин, което обяснява безстаршното им поведение.

Причина за трагедията като цяло е и малката осведоменост на хората по времето на социализма какво трябва да се прави при отвличане - че пътниците трябва да си кротуват по местата.

Късметът на Илияна Раева

Илиана Раева (тогава на 15) не се качва на самолета, защото вдига необяснима температура вечерта преди полета. А на следващия ден нямало и помен от неразположението.

Заслужилата майсторка на спорта Нешка Робева и златното ѝ момиче Илиана Раева (тогава на 15) позират за сп. Жената днес през 1978 г.

 Заслужилата майсторка на спорта Нешка Робева и златното ѝ момиче Илиана Раева (тогава на 15) позират за сп. Жената днес през 1978 г.
Screenshot/Флагман

Това кара треньорката ѝ Нешка Робева да я замени с варненската гимнастичка Албена Петрова (15 г.), която загива в катастрофата.

Албена Петрова е повикана от Варна на мястото на Илиана Раева и загива

 Албена Петрова е повикана от Варна на мястото на Илиана Раева и загива
Screenshot/Флагман

Третият спасил се е състезателят от полския олимпийски отбор по колоездене Лешек Сибилски.

Лешек Сибилски пък не успява да пътува до България, защото има изпити в университета. По това време в Полша няма закрити колоездачни писти и спортистите през зимата летят до България, където климатът е по-мек, за да тренират.

Лешек Сибилски (в средата) пропуска полета заради изпити. Вляво от него е Марек Колаша, вдясно - Кшищоф Отоцки, и двамата са сред загиналите край Габаре
полски колоездачи.

Лешек Сибилски (в средата) пропуска полета заради изпити. Вляво от него е Марек Колаша, вдясно - Кшищоф Отоцки, и двамата са сред загиналите край Габаре полски колоездачи

 Лешек Сибилски (в средата) пропуска полета заради изпити. Вляво от него е Марек Колаша, вдясно - Кшищоф Отоцки, и двамата са сред загиналите край Габаре полски колоездачи
Screenshot/Флагман

Властите на комунистическа България за нищо на света не искат някой да узнава какво се е случило на борда, затова нареждат телата с видимите по тях рани от стрелба да бъдат изхвърлени в обща киселинна яма край Перник, където бързо да се разложат, за да не останат никакви доказателства. На близките в България и Полша са изпратени заковани празни ковчези, пълни с кутии с пясък.

Самите араби са били в България за оръжейни сделки със създадената от ДС фирма „Кинтекс“, която се занимава основно с контрабанда на оръжия и наркотици, припомня "Флагман".

Паметникът край с. Габаре в памет на загиналите в най-голямата самолетната катастрофа в България

 Паметникът край с. Габаре в памет на загиналите в най-голямата самолетната катастрофа в България
Screenshot/Флагман