0

П ътническите влакове в България навъртяха 10 месеца закъснение за една година. Това сочат данните, предоставени на „Телеграф“ от БДЖ.

Според данните общото време генерирани закъснения за всички влакове при пристигане в крайна гара през миналата година е било 440 126 минути, което се равнява на над 305 дни. При над 200 000 влака годишно у нас средното закъснение е 2.2 минути на композиция за достигане в крайна гара. Тенденция в закъсненията не може да се улови, тъй като през 2019 г. те са били значително повече - над 500 000 минути. През 2020 г. пък в годината на най-големи ограничения заради пандемията и намален брой на пътниците и намаляване на вагоните в композициите закъсненията са били много по-малко - 373 734 минути.

Скорост

Интересно явление се открива за закъсненията според вида на влака. Закъсненията на бързите влакове са много по-малко от тези на пътническите - 137 000 минути спрямо 288 000 минути. Това е обяснимо, защото бързите влакове у нас са много по-малко от пътническите (б.р. - пътническите влакове спират на всяка гара и спирка, а бързите само на ключовите), обясняват експерти. Впечатляващата разлика идва при средното закъснение. Оказва се, че бързите влакове у нас са по-бавните, тъй като в крайна гара пристигат средно с 4.6 минути по-късно от разписанието. В същото време средното закъснение при селските и работническите влакове е само 1.6 минути на композиция.

Закъсненията през 2021 г. са по-малко спрямо тези в последната преди пандемията година 2019. СНИМКА: ТЕЛЕГРАФ

 Закъсненията през 2021 г. са по-малко спрямо тези в последната преди пандемията година  2019. СНИМКА: ТЕЛЕГРАФ
Телеграф

Причини

Според анализите на БДЖ влаковете закъсняват по три основни причини - заради повреди в локомотивите, заради проблеми с железопътната линия и по т.нар. външни причини. Закъсненията заради счупен локомотив се получават заради остарелия тягов подвижен състав на БДЖ, който въпреки частичното обновяване все пак остава в основната си част произведен през соца. Затова и повредите на локомотивите по време на движение остават чести. „Голяма част от подвижния състав, с който дружеството разполага, е много амортизиран, което от своя страна води до чести повреди и респективно до значително намаление на очакваната надеждност“, признават от дружеството.

Ремонти

Закъсненията заради жп линията са заради ремонти, заради които се въвеждат временни ограничения на скоростта в определени участъци. Тук влизат и всички извънредни обстоятелства като свличане на скални маси върху железния път, прекъсване на захранването в контактната мрежа, замръзвания, снегонавявания или извити заради лятната жега релси. Сред „външните“ причини пък са инциденти на жп прелезите с незаконно преминаващи МПС, както и опитите за самоубийство, заради които влаковете престояват на местопроизшествието, докато следствените органи работят.

Участъци

Закъснения през 2021 г. са били равномерно разпределени по всички линии в цялата железопътна мрежа. Открояват се закъсненията през летния период от годината, когато се въвеждат ограничения в скоростта на влаковете поради високите температури и нагряването на жп релсите, което води до опасност от дерайлиране.

Мерки

От БДЖ информират, че са предприели действия за ускоряване на ремонтите по локомотивите, както и че търсят допълнителен подвижен състав. Оттам признават, че договори за ремонт с външни изпълнители се бавят, заради което рязко намаляване на закъсненията не може да се очаква. Разглеждат се възможности за обявяване и на други процедури за ремонт на подвижния състав, с който дружеството разполага, с цел неговото обновяване и модернизация, обясняват още от единствения у нас пътнически жп превозвач.

Инцидентите на прелези са сред причините за закъсненията. СНИМКА: БГНЕС

 Инцидентите на прелези са сред причините за закъсненията. СНИМКА: БГНЕС

Немските ханове намалили повредите с 10%

Пускането в експлоатация на нов тягов подвижен състав оказва значително влияние върху намаляването на закъсненията основно предизвикани от аварийни повреди на локомотиви, тъй като при обслужването на бързи влакове с нови локомотиви вероятността от възникване на някаква техническа неизправност е минимална, казват от БДЖ. Конкретно новите германските локомотиви „Сименс Смартрон“, които бяха кръстени на имената на български владетели, са намалили закъсненията поради повреда в тяговия състав с 10 % на годишна база след въвеждането си в експлоатация. През 2022 г. ефектът за намаляване на закъсненията се очаква да бъде още по-голям, тъй като за първите три месеца на годината графикът за движение на влаковете се изпълнява на 95,47%. За сравнение през цялата 2021 г. изпълнението е било на 91,72 %.

Връщат парите, ако висим над 30 мин. в първа гара

При пътуване с влак на територията на България пътникът има право да върне закупения билет при закъснение на влака над 30 минути от начална гара или по част от маршрута след очаквано закъснение на повече от 60 минути. В тези случаи на клиентите се възстановява цялата сума за закупения билет. При пътуване с международен влак изцяло на територията на страни членки на ЕС клиентът може да получи обезщетение в размер на 25 % от цената на билета за закъснение от 60 до 119 минути и 50 % от цената на билета за закъснение, равно на или превишаващо 120 минути. Минималната сума, която може да се изплати като обезщетение е равностойността на 4.00 евро. В тези случаи пътниците трябва да подадат писмено заявление за обезщетение и възстановяване на сума. Обезщетение или възстановяване на сума не се изплаща ако клиента е бил информиран за закъснението преди закупуване на билета или ако закъснението е по-малко от 60 минути.

Пътниците могат да получат обезщетение за закъснение, но само на международен влак. СНИМКА: ТЕЛЕГРАФ

 Пътниците могат да получат обезщетение за закъснение, но само на международен влак. СНИМКА: ТЕЛЕГРАФ