П риготвянето на порция пържени картофи отнема четири часа на жители в селски райони заради слабия ток. За проблема сигнализира З.Б., който има къща в село Градец, община Костинброд. Той разказа пред „Телеграф“, че след този случай направил замерване на напрежението и установил, че то е между 180 и 200 волта, при норма от 220 волта.
Веднага подал жалба до енергото, в случая до ЧЕЗ. От аварийната служба изпратили екип, който включил уред да замерва в продължение на седмица напрежението на електрозахранването на къщата.
След още седмица от дружеството му изпратили имейл, в който се извиняват и обясняват, че е констатирано надвишаване на допустимото отклонение в подаваното към къщата напрежение. ЕРП-то уверило клиента си, че имотът му е включен в инвестиционната програма и до края на април проблемът в мрежата ще бъде отстранен.
Оказва се, че това не е единственият случай. Преди дни селски кмет в Благоевградско пък накара съселяните си да звънят на ЕРП-то всеки ден, когато лампите им мигат, а уредите изключват заради ниско напрежение.
От проблеми с токови удари, аварийно включване и изключване на захранването се оплака Борис Цветков от Обществения съвет на живеещите в жк „Дружба 2“, които търпели играта на напрежението и планови спирания на тока в най-студените дни миналата седмица. В Бургаските квартали „Сарафово“, „Ветрен“ и „Банево“ са най-критичните зони, в които токовите удари създават непрекъснато проблеми на местните жители.
Най-сериозно става положението през летните месеци, когато в трите квартала масово гърмят електроуреди.
„Този проблем е от години, правили сме граждански протести, писали сме жалби - нищо не помага. Тук има семейства, които всяка година си подменят перални, печки, хладилници и телевизори. Токът спира, после идва с много високо напрежение и всичко изгаря“, разказват жители на кв. „Сарафово“.
Кражби, включване на много фотоволтаици, чиято енергия не се потребява от домакинства, както и преселване на граждани в покрайнините на градовете по време на пандемията са причините за проблемите с напрежението на тока. Това разясниха от трите електроразпределителни дружества, които захранват абонатите в страната, пред „Телеграф“.
Мрежата се оразмерява, така че да поема товарите на база на необходимата за района мощност. Когато обаче се консумира нерегламентирано електроенергия, количествата потребена енергия са в пъти по-високи и това води до по-ниско напрежение по веригата, обясниха от ЧЕЗ Разпределение. От началото на коронавирусната пандемия се наблюдава тенденция за ръст на заселването на вилните зони и местности около големите областни градове. Използва се частна мрежа и съоръжения, които не са предвидени да поемат потреблението на електроенергия от нарастващия броя клиенти.
Друга причина са соларните панели върху необитаеми къщи в обезлюдени села, а основната концепция за тях е да се ползват за лични нужди, а само остатъкът да се освобождава по мрежата.
В момента обаче много от монтираните панели, които са ниска мощност, не се ползват, а цялата произведена еленергия се подава по мрежата и тогава напрежението е по-високо. Когато обаче няма слънце, то пада драстично.
Това не само води до големи технически загуби, но прави управлението на мрежата много сложно и създава изключително големи затруднения за поддържането на напрежението в норми, обясниха от ЧЕЗ.
През 2021 г. ЧЕЗ Разпределение е установила 4037 кражби на електроенергия. Близо 500 от тях са на стопански потребители. Откраднатата електроенергия от бизнеса обаче е приблизително равна на консумираната незаконно от бита.
След установяване на кражбите тази енергия се равнява на консумацията на град Монтана и селата в общината за един месец. Един от последните по-големи случаи на нерегламентирано потребление е установено в кв. „Малашевци“ в София, където фабрика за производство на дограма е свързана директно към мрежата и консумираната електроенергия не се отчита.
По време на проверката са установени огромни товари на незаконно присъединените към мрежата кабели, приблизително равни на консумацията на два големи жилищни блока, или близо 200 домакинства.
Електроразпределение Север е съставило 1436 констативни протокола за неправомерно използване на електроенергия в Североизточна България, съобщиха от ЕНЕРГО-ПРО. В по-голямата част става въпрос за битови клиенти.
Жалим се най-често от лошо качество на еленергията
Общо 60 000 жалби от потребители са изпратени до омбусмана Диана Ковачева през миналата година, като по-голямата част от тях са свързани именно с качеството на елзахранването и сметките за ток.
През 2021 г. в Електроразпределение Юг, което обслужва Югоизточна България, са получени общо 1245 сигнали и жалби, свързани с качество на напрежението. След проверка са установени 580 клиенти, при които се е наложило дружеството да предприеме мерки за подобрение. В основната си част тези сигнали са от клиенти в по-малки, отдалечени и слабо населени места.
248 абонати са били обезщетени с общо 240 000 лв. за щети по елуреди вследствие на повреди, предизвикани от по-ниско или по-високо напрежение.
Чести прекъсвания на тока имаше преди половин година в няколко русенски села. От началото на юли докъм средата на август токови удари тормозеха Кацелово, Каран Върбовка, Батишница, Бъзовец, Баниска и други села в община Две могили. Хората засичаха по няколко спирания дневно, всяко от които с продължителност 3-5 минути. Оказа се, че проблемът е в модернизацията на подстанцията, при което съществуващите индукционни бобини били сменени с по-чувствителни и това водело до честите спирания на тока.
При изключени уреди електромерът трябва да спре
Когато клиент има съмнения, че се краде електроенергия от неговия обект, а не от мрежата на дружеството, най-лесният начин да направи проверка е като изключи всичките си уреди или предпазителите в обекта си и провери дали електромерът продължава да отчита потребление.
Ако това е така, е необходимо да извика специалист, добре запознат с вътрешните инсталации, който да даде своето експертно становище.
При установяване на прикачване на друг потребител към вътрешната инсталация с цел незаконно ползване на електроенергия, трябва да бъдат уведомени органите на МВР.
След електромера инсталацията е частна собственост и клиентът сам трябва да предприеме действия чрез експертно лице и да информира полицията. В случай на забелязани нерегламентирани действия по мрежата до електромера е необходимо да се подаде сигнал.
По темата работиха: Таня Киркова, Елена Атанасова, Иван Първанов, Жанета Йорданова
Екип на Телеграф