0

Т ази година е решаваща, Цолов премина в Академията на Red Bull и се завърна в редиците на Campos, а ултимативната цел е Формула 2, последната крачка преди най-високото и най-технологично ниво на моторния спорт в света

На софийския автосалон Никола беше за два часа на щанда на Любомир Асенов, българският фотограф, отразяващ от дълги години Формула 1 директно от пистите по света. С очите си видях дългата опашка, наредила се за снимка и автограф с Българския лъв, а младите девойчета го гледаха с такова обожание (едно го записваше лайв и очите й блестяха), че се изненадах. Но той е привлекателен младеж на 17, освен това много успешен и известен спортист, което го прави още по-атрактивен.

Но за мен, човек, който е чупил стъклена маса (два пъти) заради това, че любимият ми пилот във Формула 1 не е успял да победи, Никола е интересен с друго: той е най-успешният ни пилот в надпреварите с едноместни открити болиди. Спечели титлата във Формула 4, а през миналата година победи в три старта от Формула 3 (две в основните надпревари и една спринтова), носейки първите победи на славния ART Gran Prix през последните няколко сезона.

Lubomir Asenov / LAP.bg и Спас Генев

Фернандо Алонсо му дава съвети и му ръкопляска под подиума, а събитията от последните две седмици нямаше как да не ме накарат да поискам повече информация за случващото се директно от извора.

Намирам Никола във Валенсия, където живее. Подготвя се усилено му за сезона, който ще е от изключителна важност за него, а чрез него – и за надеждите ни да видим българин във Формула 1.

Преди да премина към важните теми, фактът, че живее във Валенсия ме кара да започна с въпрос за темпото на живот в града, който, както знаем, претърпя ужасяващо наводнение, в което живота си загубиха над 200 човека.

Животът в града е нормален. Очаквах де е по-различно, след като преди няколко дни се прибрах от България. Все още се чисти, на някои места е доста зле. Но в града няма абсолютно никакви проблеми, проблемните места са извън Валенсия.

Тези новини са радващи, а още по-радващи са новините от миналата седмица, когато името на Никола Цолов бе във всички медии у нас. Причината за това бяха двете големи новини, които той хвърли в рамките на два дни и които ме накараха да се свържа с него.

Докато беше част от академията на Alpine, това звучеше невероятно. Но част от академията на Red Bull! Лиам Лоусън е последният от RBJT, който влезе във Ф1, като дори се спряга за партньор на Макс Верстапен догодина... Разкажи ни за този трансфер между двете академии. Какво те накара да смениш Alpine с Red Bull?

Всичко в Alpine вървеше добре, особено в началото, но накрая не усещах същата подкрепа от тях. Така загубих увереността в бъдещето, а с това и тръгнахме към края на нашата колаборация. Започнахме да търсим алтернатива и така се озовах в Red Bull. Отвори ми се възможността да имам лична среща с д-р Хелмут Марко (това е вторият, според друга гледна точка първият човек в Red Bull F1, отговорен и за Red Bull Junior Team). Той се нуждаеше от 10-15 минути, за да ми каже, че е уверен, че ме иска в академията на Red Bull. Така се получи трансферът. Звучи доста просто без всички вътрешни детайли. Имах късмета и таймънга, за да се случи всичко това.

Какво е да имаш за мениджър и подкрепа Фернандо Алонсо, променя ли се нещо сега, когато вече си в тима на RBJT? Не, това не променя нищо, договора ми с А14 Мениджмънт и Фернандо Алонсо е различен от този с академията.

А участваше ли Алонсо в преговорите с Марко? Срещата с д-р Марко стана съвсем случайно. Беше точно след състезанието на „Монца“, когато ме викнаха. Аз си търсех F1 pass, намерих един и изтичах до моторхоума на Red Bull. Срещата ни беше много кратка, изговорихме най-важните неща набързо и се разбрахме.

Въпросният д-р Марко е пословичен в света на Формула 1 с изказвания и действия, които са му спечелили реномето на труден (меко казано) характер. Как успя да намериш общ тон с този човек? Точно поради тази причина бях леко притеснен преди срещата. Но имах самочувствието, че няма причина, заради която да не ме хареса и няма нещо, което той търси и не може да намери в мен. Влязох, казах си това, което исках да кажа и той ме хареса. В бъдеще може и да е по-различно, не знам, зависи от ситуацията, но тогава не останах с впечатление, че е труден човек.

Какво повече ще получиш сега, когато вече си част от RBJT спрямо преди, когато беше част от Alpine? Като цяло подготовката на Red Bull е доста по-добра с работата на симулатора, с работата в завода и т.н. Те отделят доста повече време за развитието на един пилот, как да помогнат за подобряване на представянето му в състезанията. Например в Alpine не работехме на симулатор. А и Red Bull имат повече възможности, по-добра база с уреди, процеси на работа и т.н.

Трябва да попитам и най-важното: Къде в цялата схема е финансовата подкрепа? Не разбирам смисъла да влезеш в академия, ако не получаваш финансова подкрепа. А и като бранд Red Bull са много по-големи от Alpine, така че възможността за подкрепа от тяхна страна е доста по-голяма за в бъдеще.

Минавам към следващата голяма рокада за Никола. С отбора на ART Gran Prix той постигна три победи (две в спринтовите надпревари и една в основна). Защо реши да се разделиш с тях? Исторически това е един от много силните отбори в сериите, макар именно ти да си пилотът, който им донесе победи през последните години...

Lubomir Asenov / LAP.bg и Спас Генев

Имам връзка с Campos във Ф4 от 2022 г. (когато той печели шампионата). Винаги съм харесвал отбора и преместването в ART за мен беше много труден трансфер. Начинът на работа беше много по-различен от този, който се бях научил в началото, което го направи още по-трудно за мен.

Имах две години, в които се борех да се докажа, но не бих казал, че нещата са получаваха по начина, по който ми се искаше, при това не само на пистата, но и извън нея. Затова, когато разбрахме, че имам шанса отново да се присъединя към Campos, дори не се замислих.

За момента нашето момче има договор само за сезон 2025 г. в Campos. Това носи ли натиск и притеснения за бъдещето предвид факта, че нямаш сигурност за 2026-а? Не, защото за мен винаги е било по този начин. Новият сезон е най-подсигуреният сезон, който съм имал досега в кариерата си. По принцип връзваме бюджета по време на сезона, не съм имал сигурност, не знаех дали след финала на дадено състезание ще участвам в следващия старт. Това не е лесно ментално.

Но сега идва първият сезон, който е почти осигурен до край и вярвам, че ще карам всичко догодина. И въпреки че има теоретичен натиск от Red Bull, от Campos като очаквания, това може само да ме мотивира да работя повече и да се справям още по-добре.

Натиск със сигурност има, дори и след като е гарантиран бюджетът за целия сезон. В моторните спортове натискът и очакванията за резултати винаги са на лице. Аз стискам палци на Никола да не се огъне под тези очаквания.

Иначе резултати той показа още по време на предсезонните тестове на пистите „Херес“, където записа първо време и Барселона, на която даде второ време във втория ден, изоставайки минимално от Мари Боя, с който ще бъде съотборник в Campos. Очертава се силна конкуренция... Да, вътрешна конкуренция винаги има и това е много добре. Но не съм много притеснен от тази гледна точка. На тестовете в Барселона, колкото и да беше близо до мен Боя, мисля, че бях доста по-силен от него. Заради това, че бях по-бърз от съотборника си, пробвах някои неща, които не винаги работеха, но тестовете са за това – да тестваш различни настройки. Анализът на състезателните симулации показа, че аз бях много по-бърз. Така че не съм притеснен от конкуренцията вътре в отбора, дори това ме стимулира, но със сигурност Мари Боя е много добър пилот.

Наскоро пред медиите във Варна Никола каза, че ще атакува първото място във Ф3. Реална ли е тази цел, няма ли да се нуждаеш от време за адаптация, макар да се състезаваше със същия отбор във F4? Разбира се, че е постижима тази цел. Ако не беше, нямаше да се състезавам. Вярвам в способностите и възможностите си да стигна до титлата.

Много ще зависи от това как отборите ще успеят да настроят колата. Тя е нова за сезон 2025 г., с много промени, вече се доближава повече до болидите от Ф2, а времето за подготовка е много малко, да не кажа никакво.

Това ме отвежда логично до следващия въпрос. Само титла ли би ти отворила пътя към Формула 2? Не, не мисля така. Смятам, че ако си в Топ 3-5 и не отидеш във Ф2, трябва да се е случило нещо много грешно. В повечето случаи Топ 3 ти осигурява стъпката нагоре.

Това значи едно: Никола трябва да направи финалната стъпка към Ф2. Да, вярвам, че ще се случи.

Lubomir Asenov / LAP.bg и Спас Генев

Пожелавам му го, защото Ф2 е последното стъпало преди Формула 1. Осъществима ли е тази твоя мечта, след като вече зад гърба си имаш и RBJT? Разбира се. Все пак Red Bull имат втори отбор във Ф1, така че имат две допълнителни седалки спрямо Alpine, което отваря доста повече врати. Ако се справям добре, това е възможно и не е толкова далеч от мен.

Иначе, в момента, в който влезеш във Формула 2, ти се докосваш до Ф1. Почваш да правиш тестове, почваш да правиш симулации, свободни тренировки в състезателните уикенди заедно с Кервана...

Lubomir Asenov / LAP.bg

Никола се включи за Zoom интервюто ни след сесия в симулатора. Как се подготвяш за старта на сезона? Разкажи ни как протича този процес! Само физическа ли е подготовката... Подготовката е физическа, ментална и на симулатор, който включвам към менталната подготовка. През седмицата се подготвям физически сутрин и следобед с треньор в базата на Campos. Като се прибера в къщи ми остава време да поуча малко за предстоящите матури след 12 клас, евентуално да седна на симулатора. През уикенда съм най-вече на симулатор.

Тук е мястото да кажем, че Никола е поредният топ пилот, който се състезава с едноместни болиди, но без да има книжка. Предполагам на кормуването нямаш да имаш ядове, но на листовките как си, остава ли те време? Да, по-тегаво е с листовките, опитвам се да правя колкото може повече на ден. Имам приятели, които ги решават почти безгрешно и те ми помагат. Но все още са ми сложни.

Кога ще видиш болида, кога ще седнеш в него, знам, че преминавате специална процедура за отливане на седалка... За пръв път ще видя болида в края на януари или началото на февруари, близо до първите тестови дни, които са около 20 февруари. Колата е напълно различна, с по-големи гуми, като цяло се доближава до концепцията на болидите във Ф2, която беше до тази година.

За финал оставям този въпрос: Какво е усещането да те наричат „Българския лъв“? Кара ме да се чувствам горд и ме мотивира допълнително.

*Източник: CarMarket