- Г-жо Русинова, защо отмяната на екостикерите от ВАС е проблем за България?
- Нали знаете, че решенията на съда не се коментират, те се изпълняват. Сега въпросът обаче е, ако едно решение засяга обществения интерес, тогава кой идва да го защити – Министерството на транспорта, премиерът, неправителствените организации. За комбинирания екостикер се говори от много години – колко е лош, колко е вреден. Много малко вникнаха и да разберат, че това е една технология, което е полезна. През 2016 г. България беше осъдена от Европейския съд за мръсния въздух и невъвеждане на нискоемисионните зони. Тогава, след като сме били осъдени, се налага спешно да разработим система, с която да спрем изпълнението на решението на съда.
ВЪПРЕКИ СЪДЕБНОТО РЕШЕНИЕ: Лепят ни незаконния стикер за ГТП! (СНИМКА)
По онова време то щеше да ни коства по около 300 хиляди евро глоби на ден за българските данъкоплатци. Трябвало е да разработим нискоемисионни зони за всяка община, но тъй като общините не са имали капацитета, се е стигнало до решението за въвеждане на комбиниран екостикер. В него се съдържа информация кога е следващата дата, на която да закараме автомобила на периодичен годишен технически преглед. Ние сме заявили пред Европейската комисия, че това са знаците, стикерите, информацията, която ние като държава – членка на ЕС, ще предоставяме, по същия начин сме избрали с тези екостикери да комбинираме и нискоемисионните зони.
Експерти от ЕЦТП правят инспекция на пътен участък.
В стикера се съдържа един чип, който носи информация за това – коя еврокатегория, коя екогрупа е автомобилът, който преминава. Евро 1 и 2 не са допускани през зимата да преминават през центъра на София. Въведе се ограничение. Само Столичната община дръзна да въведе ограничение, но е друг въпросът, че те не доразвиха системата да купи четците, които автоматично да прочитат информацията от чипа на стикера и автоматично да се съставя глоба на нарушителите. Затова до ден днешен това се прави ръчно. С премахването на стикера нискоемисионните зони приключват. Благодарение на внедряването на тази система България, която не е изпълнявала поетите ангажименти пред ЕС, не е платила глобите, на които е била осъдена.
Махането на стикерите премахва нискоемисионната зона.
- Какво се променя с отпадането на екостикерите?
- Първият голям проблем е, че ние не сме уведомили ЕС, че променяме начина, по който ще обозначаваме кога трябва да представим автомобила си на годишен технически преглед. Следващото нещо, което ще стане проблем и всички ще изпищят от него, е, че в момента, в който отидете в Гърция, Румъния, Сърбия, ще ви свалят регистрационните номера, защото той ще се води, че е технически неизправен. Имало е много случаи в Италия, където това се е случвало, а шофьорите са понасяли сериозни глоби.
Следващото нещо, което ни чака, е дело, в което България отново ще бъде осъдена за това, че не си спазваме ангажиментите и за нискоемисионните зони, а и заради това, че сме излезли от една директива, която сами сме посочили през 2018 г., че по този начин ще уведомяваме останалите органи в другите държави докога е валиден ГТП.
Още един риск има, за който много малко хора си дават сметка. Отново ще се върнем в ерата на връщане на километражите. Съгласно ли е обществото в ерата, в която няма да се плащат данъците на автомобилите и камионите, защото с тази система пресякохме тази възможност и това беше една от големите победи. Европа въведе директива, за да се спре тази практика да се въртят километражите, особено в България и Румъния, и ние отново се връщаме в тази история, която е срамна и унизителна. Средната скорост беше възможно да се контролира през този чип.
- От Столичната община казаха, че и без екостикерите ще се справят и ще могат да установяват нарушителите на нискоемисионната зона по регистрационните номера. Възможно ли е това?
- Всички знаем колко механизми за манипулиране на регистрационния номер има. С този комбиниран стикер се доказа, че той може да бъде прочетен дори и при скорост от 200 км/ч независимо от метеорологичните условия, дори и ако свалите номера. Вътре в стикера има информация кое е това превозно средство, кой е регистрационният номер, единствено няма данни кой е собственикът му и номерът на рамата заради GDPR регламента. В България има два сезона – кален и прашен, и моментът, в който влезем в един от двата, номерът се зацапва. Освен това има много видове манипулации – слагат се лепенки, монтират се устройства за падане на номера и пр. Оправданията, че с контрол от служители на пътя ще се реши проблемът – това е несериозно. Нали знаете, че като се обяви, че някъде има проверка – изведнъж всички рязко започват да заобикалят точката и никой не преминава оттам. Това е изключително неефективно. В държави като Австрия и Германия, независимо дали някой се опитва да скрие номера си, Rfid тагът се чете. Ние със системата с екостикерите успяхме да влезем в Европа, а сега сме на път да я махнем.
Между 15 000 и 18 000 души годишно умират от мръсен въздух в България.
- Целта не е ли също така да бъде ударен конкретен бизнес?
- Това е една 100% българска компания, която работи добре и плаща данъци, заплати, осигурява работни места. Кой има интерес да я унищожи? Значи нямаме интерес да унищожим чужди компании, които ни продадоха скъпи тол системи, а ще унищожим българска!?! Имаме система, която работи, да, тя не е удобна за много хора, защото нарушава някакви сиви икономически интереси, като въртене на километрите, каране на автомобили с извадени катализатори. Благодарение на нея бяха вързани и стендовете в пунктовете, и газ анализаторите. Стана доста по-трудно да се мине преглед с технически неизправен автомобил. Тази система работи, дава нужния ефект и тя се справи. Тогава защо ще я унищожаваме? В България всяко нещо, което създава ред и правила, ние скачаме срещу него и го изкарваме, че е много лошо и гледаме как бързо да го махнем.
- Премахването на екостикера обаче резонира и с усилията на Божидар Божанов да се премахнат всички стикери от предното стъкло на колите.
- Специално за синия талон подкрепихме, защото наистина беше разумно да се премахне, той беше никому ненужен. Това много отдавна трябваше да стане електронна система. Има места в страната, където хората карат без „Гражданска отговорност“ и ГТП, защото няма кой да ги провери. Освен това не навсякъде има добра интернет връзка и полицаите няма как да извършат проверка, ако няма стикери на предното стъкло. Ние се връщаме в една ера, в която нещата не са много розови, и ще задълбочим проблема по малките населени места да се кара без ГО. Всяко ПТП, което се случи и нямаме платена „Гражданска отговорност“, всъщност ще е за сметка на всички ни, защото Гаранционният фонд ще трябва да покрие щетите на невинния, тъй като другият няма застраховка. Дори и да приемем, че няма да лепим стикера на ГО, поне да го лепим на полицата, за да гарантираме, че тя е защитена и истинска, защото и аз мога да напечатам един лист, който не може полицаите да проверят. За старите хора също е много неудобно, защото те трудно се ориентират и за тях екостикерът помагаше да знаят кога им изтича ГТП. Навремето Министерството на транспорта допусна комуникационна грешка и не обясни какво представлява този стикер и колко проблеми решава тази система. Тогава се наби в главите на хората, че това е някаква измама, а също така тя пречи на много хора, както и на политици.
- Срещу превъртането на километражите идва идеята на евродепутата Андрей Новаков, която получи подкрепа от ЕК. Създаването на централизиран регистър ще сработи ли у нас?
- При съществуващата система ще свърши работа и ще сработи. Ако купите една кола от Швейцария или Германия, там е ясно, че тя е на 250 хил. км. Когато я вкарате в България и отидете на ГТП, там се снима километражът. Дори и да я продадете, ако една кола в началото на годината е била на 370 хил. км, в края на годината няма как да е на 300 хиляди. В стикера се крие цяла система, това не е просто една лепенка, която лепим на предното стъкло. Там решихме някои други проблеми – в края на годината може да проверим колко километра реално е изминал един кандидат-шофьор по време на шофьорския си курс, ако е трябвало да кара 500 км, на техническия преглед често не излизат. Измамите с тол системата бяха хванати през ГТП, защото един камион е изминал хиляди километри, а е платил за много малко.
- Как става измамата?
- Крият си номерата и не плащат тол такси. Карат камиона със скрит регистрационен номер, минават през рамката и тя не те отчита. Това е продължавало няколко години. Между 150 и 300 млн. лева загуби на година е претърпяла България заради несъбрани тол такси. Устройствата, които си купуват от китайските сайтове, струват между 50 и 500 лв., с монтажа стига до 1000 лв. Едно жило на копче, пада щоричка върху регистрационния номер, докато екостикерът не може да се повлияе от това. Слагат тръби и ролбарове, много неща има за манипулация. Тол камерите снимат само предната табела на номера. Шашмата се прави както от колите, така и от камионите. Колите го правят, за да не ги глобяват за превишена скорост. Те се крият със спрейове, лепенки и други способи.
- Решението на ВАС е окончателно, може ли да се спаси екостикера?
- Това е окончателно решение, но ВАС не каза нищо повече от това, че не е направен финансов анализ, но нищо не пречи Министерството да преиздаде наредбата, без да маха тези текстове, да направи обосновката, въпреки че те се правят за актове на МС, а не на подзаконови нормативни актове за министъра на транспорта. Нека съдебната битка да започне при равни условия наново. В момента отмяната е заради чист формализъм. Ще направим обосновката, ще обясним на българското общество с една много сериозна информационна кампания и хората сами да си направят извода дали трябва да го има този екостикер, трябва ли да има контрол при ГТП, или ще си пускаме барутниците по пътищата и да ни трепят, и тогава да вземем отговорно решение.
- От Министерството на транспорта казаха, че всичко остава с изключение на лепенката.
- Не мисля, че това прави още по-абсурдна системата. Къде е знакът, който ние сме поели към ЕС и показваме? Не може така безотговорно да правим промени и да махаме, защото някой така е решил.
- АПИ спряха ремонтите, как намирате тази стъпка от тяхна страна?
- Българинът иска хубави пътища, ама никога не му е удобно да ги ремонтираме. Заради това явно ще трябва да се спре и наесен да се продължи. Аз не виждам разликата. Как да се поддържат пътищата, без да ги ремонтираме?
- Трагедиите по пътищата продължават. Дали този проблем не се корени още в некачественото обучение на кандидат-шофьорите?
- Като изключим инфраструктурата, генералният проблем си остава, защото българското общество продължава да е силно апатично. Всички искаме голяма промяна, обаче не сме готови реално да я направим. Искаме да има правила, но когато събираха парите по границите, веднага писнаха, че им се нарушават правата. Дайте барутниците да ги спираме, въведохме системата – и това го махаме. Трябва да чакаме ЕС да ни натисне за това и онова, за да въведем някаква система, и я внедряваме, ама половинчато, за да не обидим електората и да му покажем, че нещо правим.
Това е тя:
Диана Русинова е експерт по пътна безопасност
Председател е на най-голямата неправителствена организация в България – Европейски център за транспортни политики
Член е на Британския кралски институт по разследване на автомобилни катастрофи и носител на няколко международни награди за иновации и открития в сферата на безопасността на движението
През 2018 г. е ръководител на специализиран екип към Института за пътна безопасност
През 2017 г. става учредител и член на Институт за пътна безопасност
