И звестният български пилот Марио Бакалов, който през 2016-а приземи най-големия пътнически самолет в света – Еърбъс А380, на софийското летище, сменя самолета с по-малък.
В момента Бакалов провежда обучение за получаване на лиценз за управление на машина от семейството на А320. В това семейство са и най-модерните самолети на Еърбъс, от най-новата генерация - А320 Neo и А321 Neo.
В сравнение с огромния А380 машините от този тип са значително по-малки. Размахът на крилата им е от 34 до 36 м, докато само едното крило на най-големия пътнически самолет е 40 м. Теглото на А320 е между 60 и 70 т, докато това на А380 е 580 т. Побират между 150 и 215 пътници, докато в най-големият Еърбъс има места за 509 пасажери.
Подготовка
„След два месеца изключително интензивна подготовка в симулаторите и всякакви възможни аварийни ситуации вчера успешно приключих „земната“ фаза на обучението.
Общо 120 часа теория и 96 часа в симулатора, изпълнени с откази на двигатели, пожар, проблеми с хидравлика, електричество и маса други технически предизвикателства.
Сега следват около 100 реални полета с инструктори и още минимум 3 месеца летателна подготовка”, написа във Фейсбук Марио Бакалов.
Пред „Телеграф“ той уточни, че пилотите трябва да получават лиценз за всеки отделен тип самолет. И ако нямат поне три кацания в рамките на 90 дни – губят тапията за машината, за която са обучени.
Не е като при шофьорската книжка – получаваш я и можеш да караш всяка кола. Всеки тип самолет си има специфика, каза Бакалов.
Той решил да се преквалифицира, след като заради пандемията и намалението на полетите авиокомпанията, за която работи, заземила самолетите Еърбъс А380, с които родният пилот кръстосваше цял свят.
Планове
„Има планове този тип самолет да бъде реактивиран, но това ще бъде през следващата година и вероятно в Мюнхен, а аз лично живея във Франкфурт. А и не се знае колко самолета ще се върнат. Имахме първоначално 14, сега планът е да върнат 4 или 5, може и по-малко. Така че бъдещето е неизвестно. Затова беше нужна преквалификация. След 16 г. летене из целия свят сега се връщам в Европа“, коментира Бакалов.
Дестинациите, по които той в бъдеще ще лети с новите машини, ще бъдат в цяла Европа, Северна Африка и Близкия изток. Те включват и София, което изключително много ме радва, защото ще имам възможност да кацам често в моя роден град, посочи пилотът.