0

П ромени в ТОЛ системата са били обсъдени по време на срещата между вицепремиера по икономическите политики и транспортен министър в новоназначения служебен кабинет Христо Алексиев и представители на браншови организации в областта на автомобилните превози на пътници и товари. Алексиев определи ТОЛ системата като "неадекватна и недобре структурирана".

“Може да въведем по-високо таксуване на транзитния трафик през България и по-облекчени тарифи за родните превозвачи”, предложи транспортният министър, който явно е решил да влезе в ролята на Робин Худ и да прибира повече пари от чуждите превозвачи, за да компенсира затрудненията на родните. “Логистиката в региона на Балканите е много скъпа поради големия и дълъг престой на камиони и тирове. Всичко това се отразява на крайния потребител”, поясни той. “Смятам, че транспортът беше неглижиран и затова създаде много високи разходи. Те директно се отразяват върху всяка една суровина, стока и услуга. Затова задължително търсим стопиране на инфлацията на транспортните разходи и тяхното понижение”, категоричен бе Алексиев, цитиран от NOVA. 

След срещата изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев потвърди, че диалогът между бранша и държавните институции е подобрен. 

“През последните месеци бяхме неглижирани. Обяснявахме как автомобилният транспорт е генератор на инфлационни процеси и, ако не се помогне на бизнеса, това ще доведе до повишаване на инфлацията. Това е факт”, каза Арабаджиев. “Днес всички сме усмихнати, защото виждаме новото лице на държавата”, заяви той. 

Арабаджиев обяви, че фирми от бранша са били подложени на репресии, причина за което, според него, е станало участието им в протестите на превозвачите през това лято срещу предходното управление на страна. Той допълни, че на някои от тях са издадени наказателни постановления, които те ще обжалват в съда. 

От бранша ще предложат мерки, свързани с цените на ТОЛ системата, отстъпки като в Европа, преференции за българските и чужди превозвачи, горивата. 

“Не целим да ощетим държавния бюджет посредством плащането на ТОЛ системата или изваждане на някакво направление от нея. Напротив - целта е именно да няма инфлационни процеси, така че всеки български гражданин да бъде защитен”, поясни идеята Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.

От транспортния сектор алармираха още, че украинските камиони са изключени от обхвата на ТОЛ системата у нас, защото системата не може да различи превоза на хуманитарни стоки от другите видове превози. 

Алексиев потвърди, че днес се е провело първото заседание на кризисния щаб по енергетиката. На него са обсъдени танкерите с американски газ и състоянието на базата на “Булгаргаз”. “Набелязани са конкретни и много работещи мерки и стъпки. Вървим в добра посока. Мисля, че ще се намерим добро решение на този сериозен проблем”, каза вицепремиерът. Той потвърди, че сключен договор между България и САЩ за получаване на американски втечнен газ няма, а има само оферта. “Има оферта за три танкера за тази година. Притеснителното е, откъдето и да има доставки, самото финансово състояние на “Булгаргаз”. То е изключително тежко”, заяви Алексиев. “Работим и в тази посока, направили сме анализи. За да стигнем до танкерите трябва да имаме база на “Булгаргаз”, каза още той.