0

М алко повече от 60 отсечки на смъртта дебнат мотористите у нас, показа проучване на „Телеграф“. Най-много инциденти с мотоциклети стават в градовете, а не по магистралите. Останалата част от кървавите инциденти са по първокласни пътища с остри завои и запрашаване, както и в дефилетата. 

От началото на годината до момента са станали 173 катастрофи с участието на мотоциклетисти, загинали са 9 души, ранени са 120, обявиха от ГДНП пред медията ни. 

Броят на пътнотранспортните произшествия с мотористи в населените места е 3 пъти по-голям в сравнение с тези извън тях. Ранените пък са двойно повече. „Поради нарушения на водачи на мотоциклети за периода от 1 януари до момента общият брой на настъпилите ПТП е 88, при които са загинали 4 и са ранени 66 участници в движението по пътищата”, отчетоха от ГДНП.

Проверката на „Телеграф“ показа, че най-много удари с мотори стават в Искърското и Кресненското дефиле, по пътя София-Самоков, Асеновград-Пампорово. „Става въпрос за инциденти основно на завои с ниска видимост. Някои от тях не са почистени от пясък и са запрашени. Когато водачът легне на машината, се подхлъзва и изпуска завоя“, коментира експертът по пътна безопасност и бивш шеф на КАТ-София Богдан Милчев. По думите му доста инциденти ставали и на първокласни пътища, а не по магистралите. В различните фейсбук групи на моторджии изрично се предупреждава, че особено в района около столицата много коварен е завоят между Белопопци и Горна Малина, както и на Околовръстното и отбивката за Нови Искър, където преди седмица стана поредният кървав инцидент. 

Един от последните инциденти с моторист стана в София преди броени дни. Потърпевш е Тодор Тодоров. „Карам с нормална за реакция скорост в дясната лента. В насрещното идват два автомобила, като първият ме вижда, както и аз него, и прави маневра за ляв завой пред мен. Преценявам, че ще се разминем нормално с първия и леко намалявам. Водачът от втория автомобил не ме вижда до последно и се възползва, че другият завива, като тръгва и той да маневрира наляво плътно зад него. Първият си минава спокойно, но вторият автомобил ме вижда, забавя и спира. Каза, че ме е видял точно преди удара“, написа той във фейсбук групата „Софийски мотористи / Sofia Riders“. 

Малко преди това негови събратя по страст към машините излязоха на протест с искане да карат в бус лентите, който остана без резултат към момента. 

„Смятам за изключително удачно искането на мотористите да карат в бус лентите. Това трябва да се направи незабавно“, категоричен беше и Милчев, който е шеф на Института за пътна безопасност. Запитан защо все още не е решен проблемът с многото инциденти с рокери, той отговори, че не става дума само за липса на средства и култура на пътя. „Причината се корени и в това, че администрацията в лицето на Държавната агенция за безопасност на движение по пътищата не иска да работи повече, отколкото досега. Тя се съпротивлява и всяко ново нещо, за да тръгне, трябва да има обществен натиск“, допълни той. 

600 ранени миналата година 

Ранените при катастрофи с мотори за м.г. са 601 души, а загиналите са 49, отчетоха от ГДНП пред „Телеграф“. Общият брой удари е 808. Отново тенденцията е била две трети от тях да стават в населените места. „Извън населените места най-голям е пътнотранспортният травматизъм по пътищата първи, втори и трети клас. Загиналите през 2021 г. водачи на мотоциклети са 40, а ранените - 490 водачи на мотоциклети”, допълниха от структурата. Данните на дирекцията сочат, че за 2020 г. е имало с 60 катастрофи повече. 

Шефът на Института за пътна  безопасност Богдан Милчев: В България няма мотокултура

„В България нямаме мотокултура, нито развиваме такава. Това е обяснимо, тъй като у нас има много силно изразени сезони на зима и лято и де факто сезонът на мотористите е не повече от половин година. В Гърция, Италия, Испания сезонът е повече от 9-10 месеца с мека зима. Тогава мотокултурата се развива от само себе си, а и се стимулира от институциите. Шофьорите на автомобили нямат инстинкта да пазят и да предвиждат поведението на мотористите. Животът на мотористите зависи от самите тях, те не могат да очакват, че ще бъдат пазени от останалите участници в движението, защото нямат такива навици. Затова трябва институциите в лицето на Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата да създаде програми - обучителни и просветни, за всички, за да пазим живота им“, коментира пред „Телеграф“ шефът на Института за пътна безопасност Богдан Милчев. 

Той издаде, че в момента подготвят разкритие, че тол системата на практика не работи и парите изтичат от нея. Съвсем скоро щял да бъде пуснат камион да мине с фалшива карта, без да си плаща. „Ще го документираме и ще го покажем. Ще стане скандал“, допълни Милчев.