М ножество нередности са констатирани след проверка за знаците, маркировката и пътните принадлежности на автомагистралите, скоростните и републиканските пътища от първи клас в цялата страна, която беше възложена след трагедията на АМ „Струма“, при която 45 македонци загинаха в горящ автобус.
Проверката е възложена от Върховната административна прокуратура на строителното министерство и агенцията за безопасност по пътищата на 25 ноември м.г. - два дни след кошмара на „Струма“.
От доклада на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП) става ясно, че по всички автомагистрали се наблюдават редица пропуски и несъответствия в управлението на пътната инфраструктура. По първокласните пътища в страната е констатирано, че организацията на движение е в изключително лошо състояние, както по отношение на експлоатационното състояние на средствата за сигнализиране, така и по отношение на съответствието им с приложимите нормативни документи и стандарти.
Изключително малък брой от пътните знаци и пътната маркировка са поставени съгласно наредбите за сигнализация с пътници знаци и маркировка, което обуславя необходимост от спешни действия за привеждане на организацията на движение на нужното ниво, посочват от агенцията.
Според данните от проверката по първокласните пътища на страната съществува огромна разнородност на ограничителни системи за пътища (ОСП), лоша практика на монтиране на несъвместими елементи на ограничителни системи за пътища (ОСП), както и случаи на неспазване на изискванията на производителя по отношение на монтажа. Налице е и несвоевременна подмяна на несъответстващи и повредени ОСП от страна на администрацията, управляваща пътя, както и лоша практика на неправилно поставени такива.
Заключението на ДАБДП за пътните банкети и крайпътното пространство е, че не са в добро експлоатационно състояние – има обрасли банкети и наличие на значителна растителност в крайпътното пространство. Освен това е установено като системна практика за отвеждането на повърхностните води да се изграждат окопи със сечение, което представлява опасност в крайпътното пространство, а в същото време тези съоръжения не са обезопасени с ограничителни системи.
По отношение на пътната настилка от агенцията обръщат внимание, че износващият пласт осигурява едно от най-важните условия за безопасно придвижване - сцеплението. Това е показател, който в процеса на експлоатация се влошава.
На база на направения анализ от ДАБДП заключават, че е задължително цялостно подобряване на организацията и управлението на дейностите, свързани с инвестиционния процес и с последващото поддържане на пътната инфраструктура.
Освен описаните в докладите на контролните органи по проверката констатации и разкрити многобройни случаи на неспазване на приложимите правила, до ВАП не е изпратена информация относно свързаните с тях решения на компетентния орган в съответствие с предоставените му от закона възможности - конкретни мерки и действия, насочени към санкциониране на виновните лица и отстраняване на закононарушенията и последиците от тях. В тази връзка ВАП сезира строителния министър, съобразно правомощията му по закон в качеството на централен орган на изпълнителната власт, към който е АПИ, с оглед предприемане на всички законоустановени действия с цел осигуряване на изискуемите условия за непрекъснато и безопасно движение по автомагистралите, скоростните пътища и републиканските пътища от първи клас в страната.
Във ВАП следва да постъпи информация във връзка с предложението в едномесечен срок.