- Ваше Високопреосвещенство, на 12 юни в София ще се проведе поредно издание на т.нар. София прайд. Неотдавна Вие се обърнахте към ръководството на община Бургас да се въздържи от разрешение за аналогична проява. Какво Ви отговориха и защо въпреки изключително ясната позиция на БПЦ и конкретно Вашата тези прояви набират скорост?

- Ваше Високопреосвещенство, на 12 юни в София ще се проведе поредно издание на т.нар. София прайд. Неотдавна Вие се обърнахте към ръководството на община Бургас да се въздържи от разрешение за аналогична проява. Какво Ви отговориха и защо въпреки изключително ясната позиция на БПЦ и конкретно Вашата тези прояви набират скорост?

- По темата за София прайд е по-добре да потърсите Софийската митрополия, той е на тяхна територия и аз нямам канонично право да коментирам онова, което се случва или предстои да се случи извън своята епархия. Към позицията си за Бургас, ще добавя само, че ние сме духовни ръководители и като такива имаме задача да предпазваме повереното ни паство от всичко неканонични греховни деяния.

 - Съвсем наскоро остро заклеймихте и нестинарството, като използвахте определения като „бесовски танци“, но ето, че такъв празник пак се провежда и то на територията на Сливенската епархия. Безсилна ли Православната църква или просто нейното становище бива подминавано с лека ръка от организатори и …покровители на подобни сборища?

- Смятам, че достатъчно ясно изразихме позицията си по този въпрос. Който иска да го прочете, да се поучи и предпази. Нашата православна църква никога не е била безсилна-който слуша нейния глас, е блажен.

 - Какво се случи с призива, който отправихте да бъде демонтиран и преместен на друго, не толкова обществено пространство паметникът на Боян Мага в Бургас? В тази връзка ще напомня, че остро възнегодувахте и към паметна плоча в Созопол, възхваляваща дейност на самозвания индийски „гуру“ Шри Чинмой. Защо според Вас ръководители на местни общности си правят „оглушки“ за становището на БПЦ и в конкретните случаи – на сливенския митрополит?

- По тези теми сме дали подробни обяснения и не смятам, че е необходимо да се повтаряме. Всеки може да се запознае с позицията ни и по двата въпроса, а какво предстои да се случи още – не бих могъл да предсказвам. Има си власти, които трябва да решават.

 - Има ли според Вас някаква двойнственост в поведението на управляващите гражданските структури, нужна ли е по-остра реакция на БПЦ към подобни случаи?

- Господ е дал два небесни дара: гражданската и духовната власт. Когато те са в синхрон-тогава всичко върви във вярната посока. Господ ни е дал достатъчно време и за покаяние,  и за размишление, а и за действие. Така че, който слуша гласа на православната църква, трябва да знае, че върви по правилния, спасителния път. А който не слуша-то нека си носи отговорността. Ние сме длъжни да кажем кое е правилно и кое не е. Кое е канонично и кое не е, това са нашити задължения и възможности. Не можем да се месим и да даваме съвети за онова, което не е в нашата компетентност. Душата трудно се лекува от грехове, нашата насока с Божията помощ разбира се е огромна. Издали сме много литература по темите. Който желае да се поучи, може да го стори, за съжаление не можем с всеки един поотделно да се срещнем и да разговаряме. Нашата отговорност е да проповядваме, а не да укоряваме. А когато все пак отправяме укор, трябва да бъдем много дипломатични и внимателни. Защото хората днес се нуждаят най-вече от доброта и благост. Църквата е духовна лечителка, духовна болница. Тя никого не връща и влезлите в нея чувстват Божията сила и духовната благодат.

 

Визитка:

Сливенският митрополит Йоаникий е роден  на 2 март 1939 г. със светското Иван Георгиев Неделчев в сливенското село Пет могили.

Подстриган е за монах на 1 април  1961 г. в Мъглижкия манастир „Свети Николай“ е подстриган в монашество с името Йоаникий , след завършването на Духовната академия през 1964 г. заминава на специализация в Московската духовна академия, където остава до 1966 г.]

От октомври 1970 г. до декември 1971 г. специализира в Старокатолическия богословски факултет в Берн, Швейцария.

На 20 април 1975 г. в катедралата „Свети Александър Невски“ в София е ръкоположен за велички епископ и е назначен за викарий на Сливенската митрополия, като заема поста до края на януари 1980 година. На 23 март 1980 г. е избран, на 13 април 1980 г. е утвърден канонически и на 20 април е интронизиран като сливенски митрополит.

След смъртта на патриарх Максим, на 6 ноември 2012 г. групата митрополити около Калиник Врачански и Николай Пловдивски предлагат митрополит Йоаникий за наместник-председател на Светия Синод, но той писмено отказва тази номинация, както и да бъде кандидатиран за патриарх.