0

Н ов часовник в таксиметровите апарати ще сложи веднъж завинаги край на помпите, с които някои таксиджии смучат клиентите си. Промяната идва заради задължението на страната ни да въведе наложения чрез евродиректива единен ред за таксуване на таксиметровата услуга в целия Европейски съюз.

Тя вече е записана в Закона за автомобилните превози и е на финална фаза на уточняване на техническите детайли между Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (по-позната като ДАИ), Национална агенция по приходите и Българския институт по метрология (БИМ).

От 8 юли 2022 г. таксиметровите апарати ще претърпят значима промяна, която няма да засегне цената на курса.

Засегнати ще бъдат обаче всички онези водачи, които ползват т.нар. помпи - малки генератори на електронни импулси, които се връзват към кабела между колелата на автомобила и фискалния апарат. Ключът им хитро се поставя в някой от бутоните на таблото (радио, климатик, размразител на задно стъкло и др.) и чрез натискането им водачът избира кога да „набие“ допълнителни импулси към сметката.

Заради по-лесното доказване на изминатия маршрут помпата основно се ползва именно по време на престой - на кръстовище или в задръстване. Шофьорите надуват сметката с не повече от 10-20%, като така не предизвикват подозрението на повечето разсеяни клиенти. Дори и да протестират, доказването колко точно е престояло таксито в задръстването е невъзможно.

Сега фискалните апарати отчитат само часа на издаване на фискалния бон. С промяната обаче на бона ще се изписва и часът, в който е започнат курсът.

„Тази промяна ще е много полезна за потребителите, защото няма как цената да бъде променена, при положение че апаратът вече ще отчита и времетраенето на курса. Така, ако клиентът се съмнява в крайната цена, проверката ще бъде изключително лесна. Нещо, което е невъзможно сега“, коментира Кирил Ризов, председател на съюз „Такси“, една от основните представителни браншови организации в сектора.

По думите на Ризов промяната ще доведе до изхвърлянето на около 25% от фискалните апарати в употреба. Те са от най-старите съществуващи модели и не могат да бъдат осъвременени. Техните водачи ще трябва да се бръкнат с около 400 лв. за модерен апарат. Други 25% ще минат през инсталация на допълнителен хардуер и софтуер в БИМ и ще станат като нови. Половината от настоящите апарати пък са съвсем актуални и няма да имат нужда от нищо повече от лека настройка.

Разходът от 400 лв. за някои шофьори ще дойде като допълнителен „бонус“ към драстичния скок на основното гориво в бранша – метана, чиято цена е производна на тази на природния газ. Скокът му е 185% спрямо същия период на 2020 г. и на колонките сега той се търгува за над 3 лв. на килограм.

„В момента метанът е на цената на бензина и така ние вече нямаме евтино алтернативно гориво. А разходите за гориво са над 50% от всичките разходи в нашата дейност“, обяснява Ризов. Ето защо от неговия съюз, в съдружие с още три представителни организации в бранша, настояват за компенсации от държавата. Планът им е да искат от правителството по 200 лв. компенсация на месец на кола заради цената на горивото. Ако държавата не ги чуе, обещават да се стигне до протести.

„Да вдигнем цените, след като вече го направихме само преди няколко месеца, е абсолютно невъзможно. В момент на върлуваща инфлация това означава буквално да останем без клиенти, тъй като таксиметровият превоз не е приоритетен разход на домакинствата. От хляб не можеш да се откажеш, но от такси можеш“, коментира и управителят на столичната компания „Радио СВ Такси“ Емил Игнатов.

Пандемия и война свиха колите с една пета

Пандемията и войната в Украйна са имали драстичен ефект върху таксиметровия бранш, посочват таксиджиите.

Според Емил Игнатов валидните разрешителни за таксиметрова дейност към последната предпандемична година, 2019, в София са били 6500, а днес са малко над 5000, което е над 20% спад.

Причината е, че заради намалелия брой клиенти през пандемията и шока с цената на горивата много шофьори са се насочили към друг тип прехрана.

„Песимист съм. Очакванията ми са тенденцията с отлива на шофьори да продължи и през следващите месеци“, прогнозира Игнатов