0

Ф рашкани с пътници влакове се очакват през активния летен сезон заради лудналите цени на горивата. Традиционно най-евтиният метод за придвижване у нас през идващото лято ще бъде още по-търсен заради цените на бензин, дизел и метан, които биха всички рекорди досега, а прогнозите са, че ще продължат да поскъпват.

Същевременно проверка на „Телеграф“ показа, че единственият ни пътнически жп превозвач, държавното БДЖ, остава на старите цени. Очакваше се заради скъпия ток те да бъдат променени, но засега това не се е случило и са валидни цените от последната актуализация преди около осем години.

През предстоящия висок туристически сезон пътниците на железницата ще плащат завидните 31 лв. за двупосочен билет от София до Бургас. Двойка ще трябва да плати за услугата общо 62 лв. Ако пък става дума за семейство с деца, то цената ще се промени минимално, тъй като до 7-годишна възраст те пътуват безплатно и заплащат само седалка.

За тийнейджърите и учениците в сила също са различни намаления. Цените са по-високи, ако предпочитате да пътувате нощем, като ползвате спално място. В такъв случай сам човек ще трябва да плати 50 лв. за легло в купе с още двама пътници общо в двете посоки.

Ако искате да ви е по-свободно или пък сте двойка, или семейство с 1 дете, можете да ползвате услугата „спално място I класа“ и така две нощи във влака до и от Бургас ще ви струва общо около 100 лв. За тези, които пътуват сами и настояват да имат спално купе само за себе си, цената е 75 лв. в двете посоки, а услугата се нарича „спално място бизнес класа“. Цените за Варна за всички видове билети са с около 15% по-скъпи.

От БДЖ разкриват, че според техни проучвания все повече пътници осъзнават ценността на спалното пътуване и по тази причина особено за летния сезон леглата се разпродават месеци по-рано. Според превозвача спането във влака позволява на летовниците да спечелят близо 24 ч. към почивката си, тъй като пристигат рано сутринта в първия си почивен ден на морето и си тръгват от него късно вечерта на последния.

Така де факто престоят им се удължава, а броят на хотелските нощувки остава същият. Във влака няма задръствания, изпреварващи и агресивни джигити и ремонти на мостове и тунели както по магистралите, изтъкват още предимства от БДЖ. От компанията припомнят и че във влака може да се превозват велосипеди, както и че редица дневни влакове са снабдени с вагони бистро, които предлагат храни и напитки и помагат пътуването да мине по-бързо.

За разлика от влаковете обаче автобусите бяха ударени от мощното поскъпване на дизела през последните три месеца, което се отрази и на цените. Така например двупосочният билет за Бургас от София с рейса излиза 47 лв., а същото пътуване до Варна се търгува за 58 лв. Отстъпки за деца и ученици, студенти и пенсионери са налични според съответната автобусна компания.

Предимство на автобусите е, че те предлагат по-широка маршрутна мрежа от БДЖ, чиито крайни гари са Бургас и Варна. За разлика от тях автобусите са изключително търсени по линиите до Слънчев бряг, Несебър, Ахелой, Приморско, Царево, Созопол, както и Балчик, Златни пясъци и Албена. Поне засега от автобусния бранш твърдят, че удържат на натиска на горивата и ще опитат да задържат тези цени, за да не отблъснат клиенти през силния летен сезон.

За всички онези, които ще изберат личното превозно средство пред обществения превоз, перото „Гориво“ ще заеме голяма част от финансовия план за море 2022. Това ще важи независимо на какво се движи автомобилът ми. Най на далавера ще са онези с преправените бензинови двигатели, снабдени с вторична пропан-бутанова уредба. За среден клас кола и сравнително икономичен подход в шофирането едно двупосочно пътуване до родното Черноморие или средно отдалечените гръцки плажове ще може да се направи за около 130 лв.

Малко по-скъпо, за около 140 лв. ще пътуват колите на метан, който въпреки значителното си поскъпване продължава да е по-изгоден от дизела и бензина. При тези две горива пък шокът от придвижването на четири колела до морето ще е най-осезаем. Така например на дизел пътуването до Варна или Солун ще ви глътне около 170 лв. от картата.

Бензинът, който иначе на литър е по-евтин от дизела, обаче ще е най-скъпият вариант заради по-високия разход на двигателя.

Така автомобил със среден обем на двигателя ще ви закара до морето за 200 и повече лева според отдалечеността на любимата ви пясъчна ивица. 

Фенове на самолета изпращат багаж по куриери

Пътуването със самолет остава най-скъпото и през сезон 2022. В зависимост от авиокомпанията и съответния период на лятото то може да варира от 120 до 250 лв. в двете посоки, като тук значение има и дали денят на полета е работен или почивен. По-принцип най-скъпо за пътуване е уикенд през август, докато в работен ден през юли може да се очакват по-изгодни цени, обясняват експерти.

През тази година, както и през миналата, може да се наблюдава отново иновацията туристи да пътуват без багаж на борда, а да го изпращат до морето по куриер. Причината за това е, че таксата за голям куфар в самолета може да достигне до 70 лв. в двете посоки, докато по куриер тя се оказва в офис близо до плажа и ви чака за значително по-малка сума.

Независимо от високите цени обаче търсенето на билети остава високо, а доказателство за това е и увеличаването на честотата на полетите от София до Варна на авиокомпания „България Еър“, които от миналата седмица са по три на ден. 

Тръгна тренът София – Истанбул 

Възстановиха движението на международния влак, който пътува между София и Халкали (Истанбул). Ръководствата на БДЖ и турските железници се договориха влакът отново да започне да пътува преди началото на летния сезон. Международният трен потегли в 21,40 ч. в понеделник и ще пристигне на столичната Централна гара в 09,35 ч. във вторник.

В обратната посока от София към Истанбул пък композицията ще заминава по разписание в 18:30 ч. и ще достига крайната си дестинация в 05:34 ч. Този влак ще се движи в състав от спални вагони и вагони за седящи, като от 2 юни за летния сезон е предвидено да бъде включен и директен вагон за пътуване между Букурещ и Халкали.