0

„Искаме да спечелим двадесетото скудето и втората звезда“, каза Симоне Индзаги, представяйки сезона на своя Интер през юли. „Целта е да сме конкурентоспособни и да печелим“, не бе толкова конкретен колегата му от Милан Стефано Пиоли. 

Но играта на криеница е невъзможна: за първи път в историята двата милански отбора се срещат при пълно равенство. 9 на 9 в точките. И 19 срещу 19 при шампионските титли, отбелязва в. „Република“ за днешното дерби в Серия А от 19 ч. българско време.

Милан и Интер се борят не само за сезона, но и за историята. За наследството – това, което оставяте след себе си като завещание.

Но не е безинтересно да се пресметне и какво по-конкретно може да се спечели от втората шампионска звезда върху екипа преди големия градски съперник.

Сметката направи Клаудио Соторива, професор по бизнес икономика в Католическия университет в Милано, експерт по финансови отчети и мениджмънт във футбола: „Цената на двадесетото скудето, ако бъде добре представено пред обществото, може да доведе до увеличаване на стойността на марката с 25% за пет години. Вярно е, че става дума за нематериален актив, но оборотът може да върви с нея съответно." 

В класацията „Brand Finance Football 2023“, доминирана от Манчестър Сити, днес марката Интер е на 14-то място сред европейските клубове, с оценка от 509 милиона. Милан следва на петнадесето място с 358 милиона, с 33 процента повече от 2022 г., най-значителният ръст в Европа.

Съперничеството между Интер и Милан не е само на терена и привлекателността на марката. 

През 2022/23 г. двата милански клуба бяха първи и втори по отношение на процент заети места на стадиона: 95,81 за нерадзурите, 94,81 за росонерите. 

На практика „Сан Сиро“ винаги беше разпродаден. Трудно е да се направи по-добре. 

Вероятно обаче тифозите на клуба, който ще се добере до втората звезда (ако позволят Наполи, Юве и останалите от Серия А), ще приемат и увеличение на цените на абонаментните карти и билетите. 

И биха били склонни да платят повече за фланелката със скъпоценната бродерия. Това има предвид Соторива, когато казва, че оборотът може „като последствие“ да увеличи стойността на марката.

Спечелването на скудетото само по себе си носи пари. 33,5 милиона отидоха при италианския шампион Наполи – 23,4 милиона евро от телевизионни права за Серия А, плюс 10,1 за класиране в групите на Шампионската лига.

Класираният на второ място получи 26,6 милиона. Голяма разлика, особено за два клуба – Интер и Милан, които след години на сериозни дефицити работят усилено, за да вкарат сметките в ред. 

Компаниите ще представят бюджета за 2022/23 г. на членовете през октомври. 

Милан на Джери Кардинале ще се върне на печалба след 15 години, за първи път от 2006 г., елиминирайки загубата от миналата година от 66,5 милиона и увеличавайки приходите до над 375 милиона. 

Интер на Стивън Джан, който загуби 140 милиона през 2021/22, трябва да затвори с дефицит от 80, резултат от пропуснати плащания от бившия спонсор Digitalbits - заменен от Paramount+. И лихви по дълга. 

Оборотът трябва да нарасне до 430 милиона.

Че посоката, поета от двата клуба, е правилна - увеличаване на приходите и намаляване на разходите, особено на заплатите, е удостоверено от УЕФА, която следи спазването от миланските клубове на споразумението за Финансов феърплей във футбола.

Целта на двата клуба, които през десетилетието преди Covid източиха по един милиард всеки от съответните си собственици, е да могат да се издържат финансово в средносрочен план. 

За което втората шампионска звезда може да бъде застраховката „живот“: „Извънредно събитие, като спечелването на двадесетото първенство, не само укрепва съществуващата база от фенове, но допринася за спечелването на нова публика. Децата често аплодират победителя“, отбелязва Даниела Корсаро, доцент по маркетинг в Университета Iulm в Милано. 
Съпругът ми, който е от Ювентус, знае нещо по този въпрос като видя как синът ни става от Милан преди две години. И тъй като подкрепата е завинаги, клиент, спечелен днес, ще направи клуба богат за десетилетия“, добавя Даниела Корсаро.

Но Дино Рута, професор по лидерство в спорта и бизнеса със събития в Bocconi, предупреждава: „Който е първият между Интер и Милан с втората звезда, ще се радва на кратка преднина, докато не бъде застигнат. Но този, който първи построи новия си стадион, ще има много повече предимства." 
Защото, ако марката е нематериален актив, то тухлата е нещо много по-осезаемо, завършва „Република“.