0

О т началото на 2022 г. Професионалната футболна лига в Германия (в нея влизат Първа и Втора Бундеслига) има нов президент и за пръв в историята това е жена. Доната Хопфен поема щафетата от Кристиан Зайферт. Последният постигна големи успехи, но наследничката му вдига летвата още по-високо. „Искаме да станем най-цифровата лига в света, но едновременно с това да запазим нашите традиции и ценности“, твърди тя.
Хопфен може да се похвали с блестяща бизнесрепутация. Според кулоарна информация първото, което обявила на новите си подчинени било „забравете за думата – невъзможно“. Самочувствието й определено е с покритие.
Голяма част от кариерата на Доната минава в най-големия немски вестник „Билд“. Попада там още през 1990  г. по време на следдипломната й практика като мениджър. След това работи в консултантската компания „Accenture“. Там за пръв път се сблъсква с цифрови проекти далеч преди те да са се превърнали в мейнстрийм.


През 2003 г. Хопфен се връща в „Билд“, изкачвайки се в кариерната стълба в областта на иновациите. Накрая става директор на “Билд Дигитал“, тоест на всички онлайн услуги на издателската група. През 2013 г. тя поема огромен риск обособявайки най-интересните секции от сайта в отделен пакет „BildPlus“, достъпът, до който е платен. Ходът й обаче се оказва успешен и в момента „Билд“ е в световния Топ 10 на медиите с най-много платени онлайн потребители – постоянните са над половин милион души. През 2014 г. е избрана на жена на годините в медиите като в същото време поема управлението на всички дейности в „Билд“, както електронната, така и печатната.
Футболът дава сериозно рамо на Хопфен за възхода й.
Когато стартира „BildPlus“, за да засили интереса съм платформата, тя купува правата за излъчване на репортажите от Бундеслигата. „Благодарение на футбола ние направихме качествен скок в развитието си“, обявява след време дамата.

През 2017 г. Хопфен напуска, за да стане изпълнителен директор на новата компания „Verimi“. Тя трябва да обслужва клиентите на „Deutsche Bank“, „Allianz“, „Daimler“ и „Telekom“. Само месец след стартирането на платформата Доната обаче напуска. Официалната версия е „разминаване във възгледите за стратегическото развитие на компанията“, но добре осведомени източници твърдят, че Хопфен просто е поискала цялата власт и, след като не я е получила си е тръгнала. Това е доста характерно за стила й, които всички определят като твърд.
Изборът на Хопфен за шеф на Лигата е закономерен. Тя познава отлично цифровите медии, не се страхува от промените и не е свързана с нито един от клубовете. Назначението й до голяма степен продължава линията на предшественика й Кристиана Зайферт, който също дойде от медийна компания през 2005 г.
Докато се ориентира в обстановката Хопфен ще бъде подпомагана от директора на Борусия Дортмунд Ханс-Йоахим Вацке, който от своя страна бе избран за шеф на Надзорния съвет на Лигата. На първо време Вацке ще бъде дясната й ръка. „Вече се срещнахме и поговорихме. Доната може да разчита на пълното ми доверие и подкрепа. Няма да се меся в оперативната й работа, но ще участвам при определяне стратегията за развитие на Лигата“, обяви Вацке.
Детайлите все още не са известни, но още отсега е ясно, че бъдещото на Бундеслигата е свързано с иновациите. Този процес започна още при Зайферт, който инвестира в допълнителни продукти, обслужващи основния пакет като например платформи за разгърната статистика.
От Хопфен, която цял живот се е занимала с цифрови технологии, се очаква да продължи по този път. Според Тобиас Кюнкел от консултантската фирма „TeraVolt“ Бундеслигата тепърва ще се развива като маркетинг. „Цената на медийните права ще продължава да расте успоредно с развитието на технологиите“, сигурен е той. А Хопфен отлично знае как се случва това на практика.