0

Н асер Ал-Атия (Катар, Toyota Gazoo) спечели четвъртата си титла в автомобилната категория на Рали Дакар, след като водеше през цялото време на 14-дневното офроуд предизвикателство в Саудитска Арабия. 
Сам Съндърланд (Великобритания, GasGas) пък спечели при мотоциклетите.

След като бе близо до титлата през последните две години, Ал-Атия записа категорична победа от начало до край в 44-ото издание на Дали Дакар. Той направи това с новата Tойота Хайлукс Т1+ и след спринтовия 164-километров етап до Джеда завърши с 27:46 минути пред легендата от Световния рали шампионат (WRC) Себастиан Льоб (Франция, Bahrain Raid Xtreme).

Катарецът спечели два от 12-те етапа, като и двете победи бяха записани в първата седмица. Той обаче бе най-постоянният пилот на саудитските дюни, докато всички негови съперници се бавеха с навигационни и механични проблеми. В крайна сметка Ал-Атия стана вторият най-успешен състезател в историята на автомобилния клас на Рали Дакар заедно с финландеца Ари Ватанен. Двамата са с по четири титли зад французина Стефан Петерханзел.

Ключов етап за победата на Ал-Атия се оказа още първият край Ха'ил, където неговият навигатор Матийо Бомел откри чиста пролука за контрола, която сюрпризира всички останали на трасето. Още от този момент битката за титлата стана само между катареца и Льоб, но французинът счупи задвижващ вал в третия етап и това доведе до половинчасовата разлика.
51-годишният Ал-Атия завърши последната отсечка от Биша до Джеда на осмо място и така заслужи първа титла в Рали Дакар на саудитска територия. Предните му три бяха спечелени в Южна Америка с Фолксваген (2011), X-Raid Мини (2015) и Тойота (2019).

С второто си място Льоб изравни най-доброто си класиране в Рали Дакар, където кара за шести път в последните седем години. Язид Ал-Раджи (Саудитска Арабия, Overdrive Toyota) пък остана на третото място с 1:01:13 часа зад Ал-Атия.
Сам Съндърланд изведе заводския GasGas до титла, която е негова втора в мотоциклетната категория на Рали Дакар. Той финишира последния етап на второто място и загуби само 3:25 минути срещу победителя Пабло Кинтания (Чили, Monster Energy Honda), запазвайки 3:27 минути преднина в генералното класиране срещу същия съперник.

Съндърланд спечели титлата и през 2017, като тазгодишната е първа за него в Саудитска Арабия. Третото място през този сезон пък остана за Матияс Валкнер (Австрия, Red Bull KTM), който завърши Рали Дакар със 7:43 минути пасив срещу шампиона от Великобритания.

Съндърланд излезе начело след втория етап и водеше минимално на съперниците си до почивния ден. Той загуби първото място за кратко след седмия етап и си го върна през следващия ден, а Адриан ван Беверен (Франция, Monster Energy Yamaha) излезе начело след десетия етап. Британецът поведе за последно вчера и задържа преднината си в последната отсечка.
Ван Беверен финишира Рали Дакар на четвъртото място.