С лед откриването на астероида Апофис астрономите не спират да прогнозират сценарии и вероятности за сблъсък със Земята.

Николай Железнов, старши изследовател в Института по приложна астрономия (IPA) на Руската академия на науките, каза на 17 юли, че ако Апофис падне, това може да унищожи територия, сравнима с регион на Руската федерация и да причини гигантско цунами.

„Последствията ще са много големи, но няма да доведат до глобална катастрофа. За да се случи глобална катастрофа, трябва тяло от 1,5 км в диаметър.

Но 300-метровите тела гарантирано ще достигнат повърхността на Земята “, каза той в интервю за РИА Новости.

Железнов уточни, че в сравнение с челябинското огнено кълбо, Апофис е около 10 пъти по-голям в диаметър, така че експлозията при предполагаемия му сблъсък със Земята може да бъде хиляда пъти по-мощна, отколкото от Челябинския метеорит, който дори не е достигнал Земята.

„Мощността на експлозията вече ще се измерва в десетки мегатони - достатъчно, за да изтрие всяка държава или регион.Или ще се издигне гигантско цунами, което ще обвие Земята няколко пъти.

Вълните ще достигнат няколкостотин метра, може би до километър. Те просто ще отмият цялата брегова линия “, прогнозира той последствията от падане на астероид в океана.

Последните изчисления относно астероида Апофис, открит през 2004 г., показват, че на 13 април 2029 г. той ще прелети на разстояние 32 хил. км от Земята. Геостационарните сателити са приблизително на това разстояние.

Според учените обектът 2009 PQ1 формално отговаря на критериите за потенциално опасен.

През юни Институтът по приложна математика (ИПМ) в своя канал Telegram съобщи, че два големи опасни астероида ще преминат близо до Земята в средата на месеца.

Размерите им са сходни и са около 400–800 м. На 11 март експертите на НАСА обявиха, че огромен астероид с размерите на Наклонената кула в Пиза може да се сблъска със Земята. Според учените това може да се случи около 14 февруари 2046 г.