Б ългарските полярници на Антарктида работят по няколко научни проекта. В единия от тях те ще събират ДНК от пингвини.

Целта е да се установи дали в пробите има бактерии, които са устойчиви на антибиотици.

Този проект се явява като продължение на обезпокоителни данни, събрани по време на миналата експедиция. Тогава са проведени първите полеви молекулярно-генетични изследвания, при които с помощта на PCR във фекални проби от пингвин и тюлен са открити такива бактерии, устойчиви на някои антибиотици, използвани единствено в хуманната медицина. По време на настоящата 31-ва българска антарктическа експедиция учените ще направят мащабно изследване за наличието на подобни генетични детерминанти в голям брой проби, което би позволило статистически анализ.

Анализ

Те събират проби от фецес на пингвини и морски слонове, от които още в базата се изолира ДНК, която впоследствие ще бъде транспортирана до България и анализирана с помощта на PCR. От особено значение за успешната реализация на проекта се явява първото пътуване на кораба „Св. св. Кирил и Методий“, което позволява транспортирането на пробите до България във фризер при температура под -15С. По този начин се избягват митническите формалности при пътуване през множество граници, както и се снижава себестойността на анализите, тъй като не се използват специализирани за полева работа консумативи. Освен това БГ полярниците заснемат от въздуха с помощта на безпилотна летателна система колонии от пингвини (антарктически и папуа) и прилежащите местообитания в района на н. Хана. Учените ни събират и проби от мъхове и лишеи в точки, дефинирани вследствие на резултатите от Етап 1 на проекта, с цел верифициране участието на конкретните видове в отделните типове растително покритие.

Съвместно

Друг научен проект, който се реализира по време на настоящата експедиция, изследва промените в кожата под въздействието на антарктическия климат. Вече са взети първите проби от микробиотата на участниците в експедицията, на които предстои да бъде направен геномен анализ. Със специална апаратура, с която се работи на Международната космическа станция, бе изследвана и средата за развитието на кожната флора.

В рамките на международен проект с участието на италиански учени от антарктическата база Доум Конкордия започна и проучване на разликите в дозата на ултравиолетовата радиация, получена от участници в двете експедиции, работещи на открито. Предстои да бъдат събрани допълнителни данни по двете проучвания в рамките на експедицията, както и да бъдат събрани данни за влиянието на замърсяването на въздуха върху кожата в рамките на трети международен проект с участие на учени от България и Република Северна Македония.

Заредиха 500 тона нафта в Истанбул

Корабът „Св. св. Кирил и Методий” се отправи вчера към един от най-тесните проливи, използвани в международното корабоплаване – Дарданелите. След зареждането в Истанбул в резервоара му вече има 500 тона нафта, които ще стигнат за плаването до Аржентина.

Плаването до базата ни на остров Ливингстън и обратно ще продължи около четири месеца. Екипажът на борда е от 26 души с командир капитан II ранг Николай Данаилов. Ръководител на 31-вата българска експедиция до Ледения континент е проф. Христо Пимпирев.