И талианското правителство в сряда ще даде окончателно одобрение за проект на стойност 13,5 милиарда евро за изграждането на най-дългия висящ мост в света, който ще свързва остров Сицилия с континенталната част на Италия.
Вицепремиерът и министър на инфраструктурата Матео Салвини обяви, че министерският комитет ще подкрепи финансирания от държавата проект за мост над протока Месина, наричайки решението „исторически момент“ след десетилетия, преминали в сложно планиране.
Съоръжението е проектирано с две железопътни линии в центъра и по три автомобилни ленти от двете страни, като ще има отвор между колоните от 3,3 километра – световен рекорд – между две кули с височина 400 метра.
Очаква се строителството да приключи до 2032 г.
Министрите се надяват, че проектът ще донесе икономически растеж и работни места за два от най-бедните региона в страната – Сицилия и Калабрия. Салвини обеща, че мостът ще създаде десетки хиляди работни места.
Проектът обаче предизвика протести на местно ниво – както заради въздействието върху околната среда, така и заради високата цена, която според критиците би могла да бъде по-добре използвана другаде.
Някои скептици дори вярват, че мостът никога няма да бъде построен, припомняйки други публични проекти в Италия, които са били анонсирани и финансирани, но така и не са завършени.
Множество неуспешни опити за реализация са белязали проектите за мостове над протока Месина. Първите планове датират от преди повече от 50 години. През 2006 г. консорциумът Eurolink, воден от италианската компания Webuild, спечели обществената поръчка, която обаче бе анулирана след дълговата криза в еврозоната. Сега същият консорциум остава главен изпълнител на проекта, предаде БГНЕС.
Този път Рим има допълнителен стимул да осъществи проекта – класифицира разходите за моста като част от военния бюджет.
Обременена с дългове, Италия се е съгласила, заедно с други съюзници от НАТО, да увеличи значително разходите си за отбрана до 5% от БВП по настояване на американския президент Доналд Тръмп. От този процент, 1,5% може да бъде изразходван за инфраструктура и киберсигурност, ако те се класифицират като свързани с отбраната. Рим се надява мостът Месина да бъде приет именно в тази категория, особено като се има предвид, че Сицилия е домакин на база на НАТО.