П аника обхваща Апенините, след като учените бият тревога, че вулканът чудовище Campi Flegrei се пробужда и е готов да изригне. Ако това се случи, България е под реалната заплаха да попадне в ледникова епоха.

Италианският супервулкан влиза в заглавията на медиите през последните дни, тъй като властите обмислят евакуацията на живеещите там, поради стотиците земетресения, които достигнаха магнитуд 4,2 по Рихтер и наблюдения на серни изпарения, излизащи от повърхността.Такива серии са предизвестие за страшна вулканична активност.

Супервулкан

Супервулканът Campi Flegrei се намира северозападната част на Неапол. Учените са под тревога още от края на 2016 г., когато международен екип от геолози публикува обезпокоително проучване. Въпреки че е без дейност от почти 500 години, последният път е през 1538 г., Кампи Флегреи показва признаци, че се събужда. Супервулканът е много по-голям от нормалното, с огромна разрушителна мощ.

Някои учени предполагат, че именно избухването на Campi de Flegrei е причината за изчезването на неандерталския човек.

Супервулкан като Campi de Flegrei има потенциала да срути всичко, създавайки обширни региони на кратери, гейзери, да предизвика хидротермална активност и изтичане на сярна киселина. Вулканът Йелоустоун в САЩ е добър пример за такъв вулкан.

Campi Flegrei е претърпял повече от 2500 земетресения през последните три месеца,  като най-голямото е с магнитуд 4,0 по Рихтер. Подобен сценарий с изригването му е от 1583 г.

Учените са прогнозирали, че ако този спящ гигант избухне, той може да създаде ефект, достатъчно голям, за да потопи Земята в глобална зима за години. Според съобщения на  Live Science, би се образувало и цунами с височина над 30 метра. В този апокалипсис попада и България и опасността е напълно реална. Въпросът е къде да се евакуираме ние.

Масово изселване

В самото устие на супервулкана живеят повече от 360 000 души и те са подложени на реален риск. Отделно около 2,3 милиона живеят на или около вулкана.

Учените твърдят, че кратерът Campi Flegrei се е образувал преди 39 000 години при взрив, най-големият в Европа през последните 200 000 години.

Campi Flegrei изригна последно през 1538 г., но в много по-малък мащаб.

Опустошителният Везувий през 79 г. изпусна облак от свръхнагрят материал и газове на 34 километра в небето, изхвърляйки разтопени скали, пулверизирана пемза и гореща пепел с капацитет 1,5 милиона тона в секунда.

А Campi Flegrei е много по-голям от Везувий.

„Притесняваме се, защото трябва да избягаме. Но къде отиваме? Ние сме на ръба, споделят притесненията си са хората от региона. Италианците са тези, които претърпяха в Европа опустошителните последици от изригнал вулкан, какъвто е Везувий.

Италианското правителството обсъжда ситуацията от октомври, след като не спряха стотиците трусове с по-малка или по-голяма сила. Евакуация ще бъде разпоредена, ако служители на гражданската защита предупредят, че сградите са застрашени от срутване, вследствие на трусовете.

Карло Долиони, президент на италианския Национален институт по геофизика и вулканология (INGV), казва за TGCom24: „Като се има предвид, че сеизмичната активност се увеличи през последните месеци, в момента не му виждаме края. Най-добрият сценарий е дейността да спре, както се случи след множеството земетресения в началото на 80-те години на миналия век, а най-лошият би бил изригване като това през 1538 година”.