0

Д ържавите по света се сблъскват с изхвърлянето на пластмасови отпадъци като основен екологичен проблем. Небиоразградимите пластмаси се събират в сметищата, океаните и други природни местообитания, като причиняват вреди на дивата природа и екосистемите. Сингапур обаче е въвел иновации в тази област с ефективен подход, който може да ви изненада. 

Тази новаторска страна е измислила интелигентен начин за използване на пластмасовите отпадъци, като ги включва в изграждането на пътища. Това похвално решение не само помага за намаляване на пластмасовите отпадъци, но и осигурява на пътищата по-високо качество и по-дълъг живот.

През последните години в страната започнаха опити за използване на рециклирани пластмасови отпадъци в пътното строителство. Този процес е резултат от сътрудничеството между Управлението за сухопътен транспорт (Land Transport Authority - LTA) и Националния университет на Сингапур (National University of Singapore - NUS). 

Какъв е процесът, свързан с производството на пластмасови пътища?

Процесът започва със събирането на пластмасови отпадъци, които включват бутилки и опаковъчни материали, които се почистват и разбиват на по-малки парчета. След това малките пластмасови фрагменти се смесват с асфалт - материал, използван за настилка на пътища, след което се получава пластмасово-битумен композит, който се използва за настилка на пътища. Този материал също има предимства пред редовно използвания асфалт.

С какво е полезен асфалтът с пластмасова вложка? 

Пътищата с пластмасов битум са по-здрави, по-гъвкави, издържат по-добре на тежък трафик и сурови атмосферни условия, имат по-дълъг живот и по-ниски разходи за поддръжка. Това също така намалява пластмасовите отпадъци в депата и океаните и понижава зависимостта от невъзобновяеми материали за изграждане на пътища. Освен това те намаляват шума и допринасят за охлаждането на градските райони. Процесът е екологосъобразен и рентабилен, тъй като използва отпадъчни материали и спомага за дългосрочни икономии чрез по-ниски разходи за производство и поддръжка.

Бил ли е този метод успешно приложен в някой проект? 

Един от най-забележителните проекти е магистралата West Coast, където определена част от пътя беше покрита с пластмасово-битумен композит. Експериментът беше направен, за да се провери ефективността на пластично-модифицирания асфалт, и се оказа добър. Пътят показа повишена издръжливост, намаляване на шума и подобрена устойчивост на напукване и коловози. 

Друг успешен пример е една от най-натоварените магистрали в Сингапур - Пан-Исландската скоростна магистрала. Използването на асфалт, изграден от пластмаса, на тази магистрала показа способността му да се използва грубо и да издържа на интензивно използване, без да се влошава бързо.

*Източник: Vesti