О т години крал Чарлз се готви да встъпи в ролята си на монарх. А междувременно се занимава с друга дейност – собственик на печеливш бизнес, съобщава CNN.
Чарлз, който е дългогодишен страстен защитник на екологични каузи, създава компанията си Duchy Originals през 1990 г., когато все още е принц на Уелс. Оттогава насетне компанията му е пораснала до най-големия бранд за биохрани и напитки в Обединеното кралство. За 2021 г. Duchy Originals е спечелила 3,6 милиона паунда преди облагане с данъци.
Брандът има своите пикове и спадове. Но започва да процъфтява, когато влиза в партньорство с Waitrose през 2009 г. Веригата супермаркети получава ексклузивните права да разпространява продуктите с името Duchy, а потребителите могат да намерят сьомга, салами, мляко, моркови и боровинки, носещи наименованието Waitrose Duchy Organic в нейните магазини.
Успех
„Това се превърна в много успешен бизнес“, посочва експертът по PR Андрю Блоч.
Покрай траура заради кончината на кралица Елизабет II бъдещето на компанията обаче виси във въздуха. Очаква се тя да бъде предадена на по-старшия син на Чарлз – принц Уилям.
„Той ще прояви интерес, но вероятно ще се довери на други да управляват компанията“, казва Сали Бедъл Смит, биограф на крал Чарлз III.
В продължение на десетилетия кралят на Великобритания проповядва ползите от органичното фермерство и опазването на околната среда, много преди тези проблеми да станат „модерни“ каузи.
Ферма
През 1985 г. той преустройства фермата Home Farm в близост до своето имение Хайгроув в напълно органична система. Предприятието Duchy Originals се появява след това.
„В началото на 1980-те, когато получих за първи път отговорността да управлявам сам малко земя в Хайгроув, исках да се фокусирам върху подход за производство на храни, избягващ влиянието на доминиращото конвенционално индустриализирано земеделие, което, както добре виждаме, има ужасяващ ефект върху плодородието на почвата, биоразнообразието и здравето на животните и човека“, споделя Чарлз през 2021 г.
Първият продукт под марката Duchy Originals са овесени бисквити, появили се на пазара през 1992 г. Първоначално стоките на бранда са можели да се видят само в луксозни магазини като „Хародс“.
Трудности
В първите години бизнесът се е сблъсквал с трудности и задлъжнял много. Чарлз започнал да се оглежда за нови производители, след като бизнесът му станал твърде голям, за да разчита само на Хайгроув.
По-късно обаче нещата се подобрили. А когато посетил британското посолство в Испания през 2004 г., той нахлул с опаковани за подаръци продукти, обявявайки, че е милионер, който сам е заработил парите си.
Злополучният опит да стъпи в САЩ, в комбинация с настъпващата глобална финансова криза, обаче довели бизнеса на британския монарх до ръба на фалита.
Спасение
Изправен пред милиони паунда загуби през 2009 г., Чарлз се обръща към Waitrose, които му хвърлят спасителен пояс, съгласявайки се да станат изключителен дистрибутор на продуктите му.
„Тази помощ по време на финансовата криза през септември 2009 г. беше абсолютно животоспасяваща“, споделя биографката на краля.
Продажбите са за £200 млн.
Към 2017 г., 25 г. след появата на първите овесени бисквити, асортиментът вече включва 300 продукта, включително плодове, зеленчуци, месо и бира, а годишните продажби възлизат на 200 милиона паунда. Определени продукти се продават в над 30 държави по света, включително САЩ, Германия, Япония и Австралия.
Чарлз има огромно богатство, включващо богато портфолио от земи и недвижима собственост, но никога не е печелил директно от бизнеса си с Duchy Originals. Всички такси, събирани от Waitrose, се даряват за благотворителни каузи.
Бизнесът му осигурява стабилен приход към неговата фондация, подпомагайки благотворителната му дейност, като същевременно популяризира биопродукти, обяснява още биографката му.