Н ово изследване доказа плашещи наблюдения в световен мащаб, отнасящи се до задълбочаващия се интелектуален спад на човечеството.
Financial Times съобщи, че проучването показва, че хората от различни възрастови групи имат проблеми с концентрацията и губят умения за разсъждаване, решаване на проблеми и обработване на информация - всички аспекти на трудния за определяне показател, който се предполага, че измерва „интелигентността“, информира profit.bg, цитирани от novini.bg.
Financial Times предава, че тези резултати са получени от сравнителни тестове, които проследяват когнитивните умения на тийнейджъри и млади хора. Дългогодишните изследвания показват, че младите се борят с намаленото внимание и отслабването на уменията за критично мислене. Това показват изследванията на „Мониторинг на бъдещето“ на Мичиганския университет, което документира трудностите с концентрацията на 18-годишните американци, както и Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), която проследява знанията на 15-годишните по целия свят.
Въпреки че след пандемията от COVID-19 се наблюдава очевидно рязък спад в когнитивните умения поради смущенията в образованието, които тя предизвика, тези тенденции са налице поне от средата на 2010 г., което предполага, че това, което наблюдаваме всъщност е много по-задълбочен процес.
Очевидно е, че няма еднозначен отговор на въпроса защо хората изглежда се борят с когнитивните си умения, но един от ключовите показатели е резкият спад в четенето и променящото се отношение на света към начина, по който консумираме информация. През 2022 г. например Националната фондация за изкуства на САЩ установява, че само 37,6% от американските респонденти са прочели роман или разказ през предходната година - дял, който е намалял с 41,5% спрямо 2017 г. и 45,2% през 2012 г.
Лесно биха могли да се обвинят за този спад хората, които по принцип четат по-малко и, вероятно, скролват повече в онлайн пространството. Но според резултатите от 2023 г. на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, същият международен консорциум, който изготвя изследването PISA, 34% от възрастните в Съединените щати са постигнали най-ниски резултати в областта на математическата грамотност, което по същество означава, че им липсва способност да работят с числа. Година по-рано този дял е бил само 29%.
Освен промените в медийното потребление и средствата, чрез които го приемаме, както отбелязва Financial Times, изглежда, че се променя и отношението ни към информацията като цяло. Макар че със сигурност има начини за използване на технологиите, които не вредят на познанието, проучванията показват, че „екранното време“ във вида, в който го познаваме днес, в световен мащаб вреди на вербалното функциониране при децата и затруднява концентрацията и запазването на получената информация при студентите.
Няма причина да се смята, че човешкият интелект е пострадал, твърди изданието, но „както по отношение на потенциала, така и по отношение на изпълнението“, интелигентността в световен мащаб определено бележи спад.